10 tips til opstart af en webshop

Har du overvejet at starte din egen webshop? Føles det svært? Lad ikke det stoppe dig! Her har vi samlet 10 tips, der kan hjælpe dig i gang:

1. Hav en tydelig og god forretningsidé

Det er måske nok nemmere sagt end gjort, men du skal have en plan for, hvad du vil sælge, hvem du vil sælge til, men også hvordan du skal få kunderne til at komme til netop din hjemmeside. Google Trends og Google Keyword Planner er to gode, gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med at tjekke, hvor mange der leder efter de produkter, du overvejer at sælge, og hvad de søger på. 

2. Opret en gennemtænkt forretningsmodel og derefter en forretningsplan 

En af de første ting, du skal gøre, er at oprette en forretningsmodel. En forretningsmodel beskriver, hvordan virksomheden skal fungere, og formålet med den er at gøre det tydeligt, hvad der kræves for, at din virksomhed skal få succes. 

En forretningsmodel indeholder en beskrivelse af din forventede kundekreds, hvor kunderne findes, hvilke produkter du vil sælge, og hvordan de skal distribueres. Den skal også indeholde en analyse af markedet, hvordan virksomheden skal få overskud, og hvilke muligheder der er for at udvikle virksomheden. 

Når du ved, at din forretningsmodel fungerer, kan du udvikle din forretningsplan. Din forretningsplan skal beskrive det arbejde, du skal udføre, det vil sige en aktivitets- og tidsplan, for at opnå de mål du har beskrevet i forretningsmodellen. 

3. Find et virksomhedsnavn og opret en hjemmeside 

Begynd med at skrive en liste over alle de ord, der føles relevante for din virksomhed, dine kunder og det du vil sælge. Du skal helst vælge samme virksomhedsnavn som navnet på din webshop, og dette navn bør have tilknytning til virksomhedens arbejde. 

Kontroller derefter, at domænet er tilgængeligt hos en domæneudbyder, og at virksomhedsnavnet er tilgængeligt i selskabsregisteret.

4. A/S, anpartselskab eller enkeltmandsvirksomhed? 

Du kan drive din webshop enten som et aktieselskab (A/S), anpartsselskab ApS eller en enkeltmandsvirksomhed.  

I et aktieselskab og anpartsselskab hæfter aktionærerne/anparterne ikke personligt for virksomhedens gæld, og det er en god forretningsform, hvis virksomheden har ansat personale. Det koster imidlertid lidt mere at starte et aktie- og anpartsselskab, da det kræver et kapitalindskud. Din virksomhed skal have en kapital på mellem 40.000 - 400.000 kr.  men denne kapital kan være et aktiv i virksomheden, der modsvarer denne værdi – fx computerudstyr eller lager.  

I en enkeltmandsvirksomhed kræves ingen formel startkapital, og det er ejeren selv, der hæfter for virksomhedens gæld, dvs. at du personligt påtager dig alle økonomiske risici. Fordelen er, at det er nemmere at starte op og ikke koster så meget, men du bør kun vælge denne virksomhedsform, hvis du ikke har alt for store planer for din webshop. Hvis din virksomhed vokser, bør du omregistrere virksomheden til et aktieselskab, da det er meget risikabelt at have en enkeltmandsvirksomhed ved større forretninger. 

5. Læg et realistisk budget

Den klassiske fejl, som mange begår i forbindelse med budgetlægning er, at man undervurderer omkostningerne og overvurderer indtægterne. Du bør derfor først og fremmest få styr på virksomhedens bruttoresultat (”gross profit”), der repræsenterer salgsindtægter minus omkostninger for solgte varer. Det er det første resultatmål i resultatberegningen og anvendes til at udregne, hvor effektiv en virksomhed er. Ud fra bruttoresultatet beregner man derefter bruttomarginalen, som er et nøgletal, der viser, hvor omfattende virksomhedens direkte omkostninger er i relation til salget. 

Glem ikke omkostninger til markedsføring, da de ofte er meget højere end man tror. 

6. Vælg en standard webshopløsning 

Vælg en standardløsning til din webshop. På den måde kan du selv nemt oprette din egen butik, opsætte mål, uploade logo og billeder, og så er du i gang. Disse løsninger kræver ikke en it-ekspert og behøver ikke at koste mange penge pr. måned. 

7. Brug et godt sprog og design i din webshop 

Alle formuleringer i hele webshopen skal være korrekte både I forhold til SEO og for, at kunderne nemt kan navigere i butikken. Det er også vigtigt at have gode produktbilleder. Titlerne på de enkelte produkter skal være egnet til Google. Skriv også korte salgstekster til hvert produkt. Det skal være nemt for kunden at kontakte dig, og oplysninger om fragt, levering, køb og returnering skal være lette at finde. Der er ingen idé i at have en perfekt designet webshop, hvis du ikke har nogen kunder. Derfor bør du bruge kræfter på at få trafik til din hjemmeside. 

8. Fastsæt en god fragtpris

Der er flere måder at prissætte fragt på. Du kan tilbyde gratis fragt for hele butikken og inkludere fragtomkostningerne i alle produktpriser. Ulempen ved det er imidlertid, at priserne på dine produkter kan virke dyrere end hos dine konkurrenter. 

Du kan også vælge at tilbyde gratis fragt, hvis kunden handler for over et bestemt beløb. Det øger normalt det gennemsnitlige ordrebeløb. Hvis du vil bruge denne model, skal du have en kvalificeret redegørelse for, hvad der er en naturlig gennemsnitsværdi i din webshop og derefter sætte grænsen for gratis fragt lidt højere end det. 

9. Tilbyd flere leveringsalternativer

Leveringen er en vigtig del af oplevelsen ved e-handel. Hvis du selv lader kunderne vælge, hvordan de ønsker produktet leveret, får du mere tilfredse kunder. Derfor er det vigtigt at tilbyde flere leveringsalternativer, fx hjemmelevering. Det øger salget og konverteringen. 

Med Brings integrationsløsninger i din webshop giver du dine kunder et overblik over priser og leveringsalternativer baseret på, hvor de befinder sig. Læs mere om vores integrationsløsninger her

10. Gør din webshop synlig

Markedsføring er en af de vigtigste faktorer, du skal bruge tid på, når du driver en webshop. Der findes en række forskellige teknikker til at blive synlig for dine kunder: 

  • Bliv synlig på Google: Dit bedste værktøj er Google, som står for over 50 % af al trafik på nettet. Både betalt annoncering med Google AdWords og en omhyggeligt søgemaskineoptimeret webshopløsning er afgørende. 

  • Anvend sociale medier: Reklamer på Facebook og Instagram er næste skridt til at blive endnu mere synlig parallelt med indsamling af e-mailadresser for at kunne udsende nyhedsbreve. 

  • Glem ikke tidligere kunder: Remarketing eller markedsføring til dem, der tidligere har besøgt dig, er også en effektiv måde at blive synlig på. 

  • Juster og test løbende: Konfigurer e-handelssporing i Google Analytics, og installer sporingspixels på tværs af kanaler for at lære dine kunder at kende og foretage justeringer derefter. Denne optimering skal ske løbende. Tingene går hurtigt inden for e-handel. 

  • Husk de nye GDPR-regler: Husk, at alt ovenstående skal ske på en måde, der ikke strider mod EU’s fortrolighedspolitik, GDPR. Den nye lovgivning kræver også en korrekt fortrolighedspolitik og gode sikkerhedsrutiner for indsamling af personlige oplysninger. Du skal også have aktivt samtykke for at markedsføre via e-mail. 

Held og lykke! 

Vil du holde dig opdateret om tendenser inden for e-handel, og hvem der handler online?

Hvis du downloader Bring Research, får du det seneste indblik i skandinaviske e-handelskunder. 

Share Article