Det vil dine kunder vide om levering

Det vil dine kunder vide om levering

8 ud af 10 kunder tjekker leveringsvilkårene, når de besøger en webshop for første gang. Sådan undgår du, at de afbryder købet.

Ung mand med skæg og jeansskjorte sidder smilende i sofaen med en laptop i skødet.

E-handlen er eksploderet det seneste år, og meget tyder på, at mange vil fastholde deres nye vaner. Men samtidig med, at mange har fået øjnene op for e-handlens mange fordele, er de forventninger og krav, der stilles til en webshop, blevet endnu større.

Hvis du ikke giver dine kunder det, de vil have, er der ikke lang vej til en anden webshop.

Kend dine kunder

Viden om kunderne har med andre ord aldrig været vigtigere. For at finde ud af hvad der er vigtigt for e-handlende i Skandinavien, gennemfører Bring jævnligt forbrugerundersøgelser i samarbejde med IPSOS – både kvalitative og kvantitative. For nylig gennemførte vi en testshopping i 90 forskellige webshops i Skandinavien samt en spørgeskemaundersøgelse. Indsigten kaldes Bring Research.

Kort om Bring Research' Testshopping-undersøgelse

  • To undersøgelser – en kvalitativ og en kvantitativ – gennemført i samarbejde med IPSOS. 
  • Testkøb i 90 skandinaviske webshops – 30 pr. land. 
  • De undersøgte webshops var fordelt mellem forskellige brancher med forskellig omsætning.  
  • Køberne gennemgik 56 kontrolpunkter fra startsiden, til varen var returneret og pengene tilbagebetalt.  
  • Alle testpunkter blev gennemført på mobil. 
  • Vi gennemførte webinterviews med et repræsentativt udvalg af skandinaviske e-handlende.  
  • Begge undersøgelser lagde vægt på levering, returnering og bæredygtighed/miljø gennem hele købet. 

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at leveringsvilkårene er alfa og omega for skandinaviske e-handlende – og at 8 ud af 10 kunder tjekker dem, når de besøger en webshop for første gang. Med disse fire tips kan du give dine kunder den købsoplevelse, de ønsker.

1. Gør leveringsvilkårene synlige – hele vejen

Prisen for fragt er en meget vigtig faktor for 80 % af kunderne, mens leveringstiden er meget vigtig for 50 %.

– Et godt råd er derfor at gøre disse informationer så synlige som muligt gennem hele købsprocessen, siger Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

Vores testshopping viste, at 75 % af webshoppene havde informationer om levering og returnering på startsiden.

– Hurtig levering kan være afgørende for kunden, især hvis alternativet er en fysisk butik. Det er derfor en fordel at informere om leveringstidspunkt tidligt i processen – f.eks. ved at du allerede på startsiden giver kunderne mulighed for at indtaste postnummeret for at se forventet leveringstid, råder Kjersti Pedersen.

Da mange kunder starter købet på produktsiden, er det desuden vigtigt, at leveringsinformationen også ligger her – så kunderne ikke bliver usikre og afbryder processen, fordi de skal lede efter information om levering. Testshoppingen viste imidlertid, at kun 56 % af de besøgte netbutikker havde leveringsinformation på produktsiden.

2.   Mind kunden om gratis fragt

Ud af de webshops, der informerede om fri fragt på startsiden, gav 66 % af dem, kunderne en påmindelse undervejs i købet  

– Det kan give både salg og mersalg at minde kunden om, at de har fri fragt – eller om, hvor meget mere de skal købe for at få fri fragt, fortæller Kjersti Pedersen.

3.   Kunden vil have flere leveringsvalg – men ikke uden information

Valgfrihed er vigtigt for kunderne, og stadig flere webshops tilbyder flere leveringsvalg, fra flere forskellige logistikaktører. I vores testshopping var det mest almindelige hos webshoppene at tilbyde fire forskellige leveringsvalg i kassen.

Flere leveringsvalg er rigtig godt – forudsat at du tydeliggør, hvordan leveringen foregår, understreger Kjersti Pedersen.

– Det er meget vigtigt, at kunden forstår, hvad leveringsvalget omfatter. Hvis du f.eks. tilbyder hjemmelevering, ønsker kunden at vide, hvilken tid på døgnet varen bliver leveret, og om den leveres til døren eller bæres helt ind.

51 % af de webshops, der havde hjemmelevering som et alternativ, gav umiddelbart ingen yderligere informationer om leveringsvalget – og det kan få kunden til at afbryde processen.

Læs også: Begår du disse hjemmeleveringsfejl?

4.   Skil dig ud i ordrebekræftelsen

Husk at ordrebekræftelsen også er en gylden anledning til at sikre, at dine kunder føler sig trygge og tilfredse. Det glemmer mange imidlertid. Testshoppingen viste, at 80 % af webshoppene informerede om leveringsmetoden i ordrebekræftelsen, men at kun 19 % informerede om forventet leveringsdato. 18 % informerede hverken om leveringsmåde eller leveringsdato – noget, der kan gøre kunderne usikre.

– Da leveringstid er afgørende for halvdelen af de e-handlende, er det fordel at informere om forventet leveringsdato både i kassen og i ordrebekræftelsen. Det gør også, at du skiller dig ud fra konkurrenterne, siger Kjersti Pedersen.

NB! Hvis du bruger Brings API’er, kan du nemt give dine kunder valgfrihed til at vælge den leveringmåde der passer dem samt mulighed for at ændre leveringsvalget undervejs. Læs mere om vores digitale integrationsløsninger for webshops her.

Den indsigt du skal bruge for at øge gavesalget i webshoppen

Vil du tiltrække så mange nye kunder som muligt, når gavesæsonen nærmer sig, og fremstå som en solid og sikker webshop?

Del artikel