10 tips til dig som vil starte en webshop

10 tips til dig som vil starte en webshop

Drømmer du om at starte din egen webshop? Med disse gode råd bliver chancen for succes større.

Fire mennesker sitter ved et bord med laptoper, kaffekopper og skriveblokker.

Mange går med en drøm om at drive deres egen webshop– med god grund. Internettet har en verden af muligheder, for at få sine produkter ud i markedet, og flere og flere forbrugere vælger at købe deres varer på nettet.

Skal du have succes med din webshop, er der nogle ting, du bør sætte dig rigtig godt ind i – for kunderne stiller større krav, og konkurrencen er hård. Hvis du følger nedenstående råd, vil det forhåbentlig gøre vejen succes enklere:

1. Find et godt navn til din webshop

Et af de første skridt på vejen til succes, er at finde et godt navn til din nye virksomhed. Her kan nedenstående være gode at huske på:

  • Navnet skal være relativt kort og nemt at huske - maks. otte tegn.
  • Undgå mærkelige stavemåder eller bogstaverne æ, ø og å.
  • Inddrag gerne webshoppens kerneområde i navnet – det er smart, når det kommer til søgemaskineoptimering. Du forstår, hvad "Pet XXL" laver. "Ola og Karis bamsebutik" er derimod for lang!
  • Brug et .dk domæne, hvis du skal sælge dine varer i Danmark.

2. Vælg den rigtige e-handelsplatform

At vælge den rigtige e-handelsplatform er et af de vigtigste valg, du skal tage som webshop. Selvom det kan virke som et uoverskueligt område, så tænk over nedenstående, inden du tager dit endelige valg:

  • Hvor regner du med at være om tre år? Vær realistisk, så du undgår enten at bruge for få eller for mange penge på en platform. Vælger du en simpel og billig løsning, skal du tage højde for, at du skal skifte platform, hvis din omsætning vokser til flere millioner kroner.
  • De billigere løsninger har færre muligheder for tilpasning og opkobling til tredjepartsløsninger – såsom ERP-systemer, logistik- og lagersystemer eller fysiske butikker. I takt med at din webshop vokser, vil de simple løsninger give lavere hastigheder – hvilket vil overskygge købsoplevelsen.
  • Hvis du vil satse fuldt ud på din webshop, har du brug for en platformspartner. Vælg en leverandør, som du har god kemi med, for det bliver et langvarigt forhold!

Her kan du læse mere om, hvordan du vælger den rigtige e-handelsplatform.

3. Gør hjemmesiden så brugervenlig som muligt

Hvis skal få succes med e-handel, må du være bevidst om dit visuelle udtryk og brand. Det er vigtigt, at du skiller dig ud - så gå ikke efter en færdig skabelon fra nettet.

Det visuelle udtryk handler ikke kun om æstetik, men også om universel udformning og struktur. Læg vægt på brugervenlighed i alt, hvad du gør, og gør købsprocessen så simpel som muligt. Tænk på det som en fysisk butik – du er vant til, at mælken ligger bagerst. På samme måde bør opbygningen af ​​webshoppen være sådan, at kunden nemt kan finde det de leder efter.

For at gøre oplevelsen så simpel som mulig, er der nogle ting, som skal være på plads:

  • En god søgefunktion
  • Gode produktsider
  • Betalingsløsninger
  • Leveringsalternativer
  • Bekræftelsesside, når købet er gennemført

Husk også, at kunderne ikke kun handler mellem 8-16. Det er derfor vigtigt, at din kundeservice er tilgængelig. Live chat er også noget, flere og flere kunder forventer for at få hurtige svar.

Glem ikke at have et godt system til kundedialoger, både for at holde kunden orienteret undervejs, og for at personalisere din markedsføring efterfølgende via blandt andet e-mail eller push meddelelser.

NB! For at få mere viden om, hvordan dine kunder kommer ind i din webshop og hvor de hopper af, bør du kende til Konverteringsoptimering (CRO). Det vil hjælpe dig med at optimere din webshop, så flere trykker på købsknappen.

Læs 6 gode råd til hvordan du øger konverteringen i din webshop her.

Arbejde på tavle
At starte en webshop kræver meget forarbejde og forberedelse. Men tager du de rigtige valg fra starten, så har du et godt fundament at arbejde videre med.

4. Tilbyd gode leveringsalternativer og betalingsløsninger

8 ud af 10 forbrugere tjekker leveringsalternativerne, når de besøger en webshop, det viser undersøgelser fra Bring. I takt med at e-handlen har eksploderet under pandemien, og mange nu arbejder ud fra en hybrid hverdag, er forventningerne til valgfrihed og modtagerstyring også blevet højere.

Tilbyd derfor flere leveringsalternativer, så kunderne finder den løsning, der passer dem bedst – for eksempel hjemmelevering. Har du også en fysisk butik, kan det være en fordel at tilbyde ”klik og hent”.

Sørg for at vise leveringsalternativerne på en overskuelig måde og ikke som en dropdown-liste med 20 valgmuligheder. Sorter dem efter forskellige kategorier og være tydelig hvem som er transportøren. Ved hjælp af Brings integrationsløsninger kan du blandt andet vise miljødata tilknyttet den specifikke levering.

Læs mere om, hvad dine kunder ønsker at vide om levering.

At kunne betale så nemt som muligt er også afgørende for, at kunderne kan gennemføre købet. Derfor bør du bruge en af ​​de større betalingsplatforme.

5. Find den rigtige leveringspris

Der er flere forskellige prismodeller for levering:

  • Tilbyd gratis levering på alt, og læg leveringsprisen til alle dine varepriser.
  • Tilbyd gratis levering ved køb over et bestemt beløb, hvilket kan øge det gennemsnitlige ordrebeløb.
  • Læg leveringsprisen til i check-out.

De fleste kunder ønsker gratis levering, men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning for din webshop. Det som er den rigtige løsning for dig, afhænger blandt andet af gennemsnitsværdien og størrelsen på de varer, du sælger. Derfor bør du teste forskellige løsninger for at se hvilken model, der giver dig en god nok margin og en god gennemsnitlig indkøbskurv.

Husk også at medregne andre forsendelsesomkostninger i leveringsprisen - såsom emballering, lagerhåndtering og returomkostninger. Når du har fuld kontrol over de samlede omkostninger, er det nemmere at prøve sig frem med lavere eller gratis levering som en del af markedsføringen – og forstå hvilket afkast det giver sammenlignet med andre kanaler.

Levering kan være en udfordring i opstartsfasen – vi har flere rådgivere som dagligt hjælper andre webshops. Kontakt os, så hjælper vi dig gerne.

6. Gør retur enkel

Mens flere og flere webshops tilbyder deres kunder gode og fleksible leveringsalternativer, halter mange stadig efter, når det kommer til returnering. Gode ​​og simple returløsninger er dog vigtigt, både for at kunden skal føle sig tryg nok til at handle hos dig – og for at de vender tilbage til din webshop.

At gøre returneringsprocessen simplere behøver ikke at være så kompliceret! Du kommer langt med at skrive proceduren i et letforståeligt og imødekommende sprog samt gøre vilkårene nemme at finde. Husk også, at mange ikke har en printer derhjemme. En udfyldt returlabel i pakken, eller muligheden for at anvende en pakkekode, er noget mange kunder både sætter pris på – og forventer.

Her kan du læse mere om, hvordan du vinder kunder med en god returordning.

7. Sørg for gode beskrivelser og billeder

Gode beskrivelser af dine produkter, er både vigtigt for at gøre kunden sikker nok til at købe dem, og for at undgå, at kunden får en overraskelse, når pakken åbnes. Vær ærlig, og brug størrelsesguider. At mindske antallet af returer er også et godt miljøtiltag.

kamera-og-ipad
Gode ​​billeder er A og Å i webshoppen.

Gode ​​billeder er vigtige for at få et godt indtryk af produktet, og giver dig samtidig en unik mulighed for at skille dig ud. Tager du dine egne billeder, i forskellige miljøer og med forskellige modeller, viser du samtidig mangfoldighed – noget som især unge forbrugere sætter pris på.

Læs mere om, hvordan du får unge til at handle i din webshop her.

8. Gør din webshop synlig i søgemaskinerne

Uanset hvor gode dine produkter er, hjælper det lige lidt, hvis ingen kan finde vej ind i din butik. Ofte kommer 50 procent af trafikken fra Google, og så er det afgørende, at du havner højt i Google-søgning. For at opnå dette skal du kende principperne for søgemaskineoptimering, eller SEO (Search Engine Optimization).

Kort sagt belønner Google indhold, der er godt og relevant, ud fra forskellige principper. Synes du det virker kompliceret? Heldigvis findes der en række gratis online værktøjer, som du kan komme langt med, og som kan give dig detaljerede SEO-rapporter med tips til, hvad du bør forbedre.

9. Styrk dit brand på sociale medier

At være til stede på i sociale medier, er vigtigt for at sikre succes. Gøres det korrekt, kan det give dig den tillid, der er afgørende for, at kunderne vælger netop dig. Styrk dit brand ved at dyrke dit eget univers – og fremvis god kundeservice! Koncentrer dig om den kanal, hvor du finder flest indenfor din målgruppe.

Facebook og Instagrams butiksfunktion gør også sociale medier til effektive salgskanaler.

En anden måde at øge salget på gennem sociale medier, er ved at bruge betalt annoncering. Test, evaluer og juster forskellige annoncer for at finde de varianter, hvor du får mest for dine annoncekroner.

Her kan du læse flere gode tips til, hvordan du får succes på sociale medier.

10. Vis dit grønne engagement

Heldigvis bliver miljø og bæredygtighed vigtigere for flere og flere af os – noget der også påvirker vores indkøbsvaner. Uden en klar bæredygtighedsprofil kan du risikere at blive elimineret. Vær derfor tydelig og specifik omkring, hvad du gør for at hjælpe verden i en mere bæredygtig retning – og hjælp dine kunder med at tage et grønnere valg. Brug gerne recirkuleret- eller genanvendt emballage, så du giver et grønnere sidstehåndsindtryk.

Husk også at tilbyde grønnere leveringsalternativer! Vælg en logistikpartner som f.eks. tilbyder levering med mindre udledning, og som arbejder for at udvikle mere bæredygtige leveringsløsninger.

Checkout screenshot miljødata
Der er mange måder at vise webshoppens miljøfokus på – at tilbyde et grønnere leveringsalternativ kan være en.

Læs mere om, hvordan du kan gøre bæredygtighed til en konkurrencefordel her.

Hold dig opdateret om kunderne

Bring Research giver dig frisk indsigt i, hvad der er vigtigt for skandinaviske e-handelskunder. Vi laver løbende forbrugerundersøgelser i samarbejde med analysevirksomheden Ipsos.

Del artikel