Cookies by Ejvinds: Fra krise til digital succes

Som forretning er man nødt til at være synlig, og skabe en tilstedeværelse der hvor kunderne er. Konkurrencen er skarp, og efter en krisetid hvor fysisk handel ikke har været mulig, har mange danskere permanent ændret deres indkøbsvaner til fordel for den digitale vej. Men egner alle typer produktsalg sig til online handel?

For nogen brancher, eksempelvis fødevaresegmentet, er det en lidt større omstilling der kræver en hel specifik håndtering og processer for at kunne lykkes. Men med de rigtige samarbejdspartnere i alle led, som forstår virksomhedens behov og produkt, kan det lade sig gøre at selv de mest traditionelle fag digitaliserer deres handel. 

Vi har talt med stifterne bag Cookies by Ejvinds, som brugte coronakrisen på at innovere forretningen, skabe vækst og komme ud over Danmarks grænser.  

Fra traditionel bagerforretning til digitalt entreprenørskab 

På den jyske vestkyst, i turistbyen Hvide Sande, møder vi familien bag den succesfulde bagerikæde, Ejvinds Bageri. 

Ejvinds er et velkendt navn i byen, og har eksisteret siden 1956 år på samme lokation. Virksomheden er startet af Ejvind, farfar til de to brødre, Jeppe og Oliver som vi møder, og som i dag har hovedansvaret for at drifte og innovere forretningen. 

Med en pandemi, som kom med nedlukninger til de fleste erhverv, så familien sig nødsaget til at tænke innovativt og løsningsorienteret.  

Vi mistede rigtig meget omsætning fra vores fysiske butikker. Som kriser gør, så skabte det innovation, og derfor kom vi på idéen at hvis kunderne ikke kan komme ud til os, må vi komme ud til dem

Oliver B. Jørgensen, Cookies by Ejvind

Konceptet Cookies by Ejvinds går i al enkelthed ud på, at de tilbyder et bredt sortiment af hjemmelavede friskbagte cookies gennem deres webshop, som forbrugerne har mulighed for at blande efter ønske, og få leveret, enten hjem eller til ønsket udleveringssted. 

Portrætbillede Oliver B. Jørgensen
Oliver B. Jørgensen

 

Stor efterspørgsel krævede opskalering af produktion 

Udviklingen gik hurtigt efter de skabte en digital tilstedeværelse ved hjælp af egen hjemmeside, annoncering og sociale medier, og deres cookies var en stor succes hos forbrugerne. 

Den hurtige vækst gjorde at rammerne for produktionen ikke længere var tilstrækkelige for at kunne følge med efterspørgslen. De valgte derfor at investere i en ny tilbygning, så de kunne forøge kapaciteten, og ansatte mere personale til at håndtere varerne. 

Produkterne skal leveres friske - hurtigt og sikkert 

Hurtig og sikker levering var vigtigt for at kunne skabe en god kundeoplevelse for kunderne hos Cookies by Ejvinds. Den udfordring skulle Bring hjælpe med at løse. 

-Det er vigtigt at kunne levere friske varer, så vi bager, pakker og sender med Bring samme dag. Det er et ømtåleligt produkt, så det skal leveres hurtigt og sikkert. Det rigtig smarte ved at bruge Bring, er at det har gjort det nemt for os at udvide til nye markeder. Det er det samme bud der afhenter varerne uanset destinationsland, og det kører gnidningsfrit og nemt. Jo mindre tid vi skal bruge på logistik, jo mere tid har vi til at fokusere på bagværk og innovation, og det er det vigtigste for os. 

Ejvind fra Cookies by Ejvind
Ejvinds er et velkendt navn i byen, og har eksisteret siden 1956 år.

Den grønne omstilling i virksomheden 

Ejvinds vil gerne have øget fokus på den grønne omstilling fremover. Valget af Bring som samarbejdspartner er derfor et strategisk valg for at tage første skridt i den rigtige retning. 

-Den grønne omstilling som Bring er langt fremme med, er fedt at få med ind over vores koncept, fordi det er noget vi vil arbejde meget mere med i fremtiden, siger Oliver.  

Af egne tiltag, har virksomheden allerede udskiftet deres gamle æltekar til 3 nye som forbruger mindre energi og derfor er mere effektive i drift. De bruger hovedsageligt lokale råvarer, samt at deres produktemballage er produceret bæredygtigt i Danmark.  

Virksomheden undersøger desuden nu muligheden for at udskifte deres ovne til el-ovne og at få installeret solcellepaneler oven på produktionslokalet. 

Læs mere om Brings bæredygtighedsarbejde her

Fremtidsvision 

-Helt grundlæggende har vi taget et generisk produkt, som vi har udviklet på og gjort lækkert og eksklusivt. Det har forbrugerne taget godt imod, og vi oplever en stor genkøbsrate, så det vigtigste for os er at fortsætte med at give kunderne en god oplevelse gennem hele købsrejsen. Vi sigter efter at blive kundernes foretrukne leverandør af cookies i hele Europa, siger Oliver. 

Prøv Cookies by Ejvinds ved at bestille på ejvinds.dk

Bring gør hverdagen enklere og verden mindre.

Vi arbejder hver dag med virksomheder i forskellige størrelser og behov, og vi tegner kunderejsen derefter.  

Kontakt os og hør nærmere om mulighederne. 

Del artikel