5 tips: Sådan forbereder du din webshop til julehandelen

5 tips: Sådan forbereder du din webshop til julehandlen

Julehandlen på nettet fortsætter med at stige, men for at få flere til at handle julegaver på nettet må du vide, hvad der trigger kunderne. De der sidste år valgte at købe julegaver på nettet, gjorde det for at spare tid og slippe for at stå i kø. Hvordan forbereder du bedst din webshop til årets julehandel?

Danskernes julehandel på nettet er stærkt stigende, men der er et stort potentiale for at øge julegavehandlen yderligere. Vores seneste e-handelsrapport – Bring Research – viser, at godt 70% købte julegaver på nettet i 2019. Men der var stadig mange, der valgte at købe julegaverne i en fysisk butik. For at øge julegavesalget må webshoppene forstå og sørge for at imødekomme kundernes behov – både hos dem der allerede handler på nettet og dem, der kun handler i fysiske butikker. 

De, der vælger at handle på nettet, gør det for at spare tid, penge, for at undgå stress, lange køer og trængsel, hvilket er mere aktuelt i dag med coronapandemi. 59% af de danske e-handelskunder gennemførte deres køb i en webshop, som de ikke tidligere havde handlet i, hvilket er mere end dobbelt så mange som på andre tider af året. Synlighed og tillid er vigtige faktorer for at få nye kunder til at handle i din webshop. 

Pakker jul
Tryghed under julehandelen er vigtig for kunderne

Tryg og bekvem shopping er afgørende

For mange af de nye kunder er det vigtigt at få relevante oplysninger gennem hele købeprocessen og på den både opbygge tillid. Det er specielt oplysninger om, at pakken når frem i tide samt mulighederne for at returner og bytte, som er vigtigere i julen, end resten året.

Disse 5 tips styrker din konkurrenceevne under julehandlen

  1. Forlæng julehandlen

    Vis tydeligt dine frister for levering inden juleaften, så tidligt som muligt. En anden måde at forlænge julehandlen på er ved at tilbyde hurtigt levering. Den største hindring for at handle på nettet op til jul er, at man er usikker på, om pakken når frem i tide.  

  2. Lad kunden bestemme, hvor, hvornår og hvordan de ønsker at få leveret deres pakke

    Når tiden er knap i december kan enkle og fleksible leveringsalternativer være afgørende. 7 ud af 10 danske e-handelskunder vil have mulighed for at få deres julegaver leveret hurtigt. Hvis kunden er usikker på, om pakken når frem i tide, kan det føre til afbrudte køb, så vær derfor tydelig med alle tidsfrister. 

  3. Konkurrer med dine returnerings- og byttefrister

    Udvidet bytte- og returneringfrister er vigtige. Hele 80% af kunderne mener, at netop det er vigtigt, når de vælger en webshop -  også tydelige og synlige oplysninger tidligt og gennem hele købeprocessen samt en forudfyldt returetiket og emballage, der kan bruges til at sende varen tilbage i, har betydning.  

  4. Få dine kunder til at købe mere

    De fleste køb sker planlagt – men langt fra alle. Du kan trigge til yderligere køb når kunden allerede er i din webshop, ved at vise relevant tilbehør eller supplerende varer. Giv dine kunder en grund til at vende tilbage til din webshop for at købe mere. 

  5. Sørg for at opbygge loyalitet

    Skab loyalitet ved at give en god oplevelse gennem hele købet. Det kan du udnytte hele året! Gode tilbud og enkel og hurtig levering er de vigtigste faktorer for tilbagevendende kunder. 

Vil du have flere tips om, hvordan du forbereder dig til dette års julehandel?

Vi håber, at vores seneste e-handelsrapport "Sådan vinder du årets julehandel” fra Bring Research kan inspirere dig til at vinde de digitale kunder under årets juletravlhed.

Share Article