De største e-handelstrends i 2023

Turbulente tider betyder, at forbrugernes indkøbsvaner ændrer sig markant. Vi har kigget på hvilke trends vi kan forvente i det kommende år, og talt med Nets, Tise, IKEA og Brings egen e-handelschef.

mennesker i møde

Efter flere år med eksplosiv vækst i den digitale handel, blev 2022 året hvor alt ændrede sig igen. Krig i Europa, inflation og rekordhøje priser på brændstof, elektricitet, og indkøb betyder, at forbrugerne nu har mindre at gøre godt med – og er blevet mere forsigtige med deres forbrug. De øgede priser gør også driften langt dyrere for butikkerne. 

Det betyder, at detailhandlen – både fysisk og digital – går udfordrende tider i møde.  
Samtidig giver den teknologiske udvikling flere muligheder, som netbutikker kan udnytte. 

Vi har taget et kig på de ti største trends inden for e-handel og talt med førende profiler om, hvad vi kan forvente i 2023. 

1. Kunderne shopper mindre og researcher mere 

En nylig undersøgelse fra Bring Research viser, at størstedelen af de nordiske forbrugere planlægger at reducere deres indkøb i fremtiden, som følge af den økonomiske uro. Det er især i kategorien tøj og sko, at mange trækker i håndbremsen. 

nethandel_DK

Prisudviklingen betyder også, at mange tjekker priser flere steder, både i fysiske butikker og netbutikker, inden de køber noget – og i højere grad køber produkter, som de har et specifikt behov for. Ifølge Klarna undersøger og sammenligner 9 ud af 10 forbrugere priser, før de foretager et køb . 

Det betyder også færre spontane køb. Mange er kritiske over for de store tilbudsdage – både fordi de mener, det fremmer unødvendigt forbrug, og fordi de er skeptiske over for fristende falske tilbud. 

At tilbyde kunderne varer, der er relevante for sæsonen, og at køre løbende kampagner, bliver således vigtigt for netbutikkerne i det kommende år. 

2. Personlige kundeoplevelser 

Forbes skribent og fremtidsforsker Bernard Marr fremhæver oplevelse som det vigtigste for kunden i 2023.  

Forbrugerne prioriterer i stigende grad at handle hos virksomheder, der tilbyder en personlig indkøbsoplevelse – og en undersøgelse fra Segment viser, at næsten halvdelen af kunderne vender tilbage, når de har oplevet en mere personlig indkøbsoplevelse. 

Returnering af varer er noget kunder helst undgår, og de bruger derfor gerne lidt tid på at træffe det rigtige valg. Som netbutik bør man derfor gøre det så nemt som muligt for dem at finde det rigtige produkt.  
 
En måde at gøre dette på er gennem virtuelle fitting rooms, som ved hjælp af AI giver kunden mulighed for at "prøve" produkterne . Dette er noget, store mærker som Hugo Boss og Walmart adopterede tidligere i år. Ikea lader dig placere møbler i dit hjem, og andre steder kan du prøve briller. 

At give forbrugerne anbefalinger baseret på tidligere adfærd er en anden klar tendens inden for e-handel. Chatbots er også kommet for at blive, og her kan tidligere indtastede oplysninger bruges til at vejlede kunden på en mere personlig måde. 

At indsamle data om kunden på en god måde – og bruge disse data til at tilpasse oplevelsen til kunden – er med andre ord alfa og omega for e-handlen i fremtiden. 

Flere af disse teknologiske løsninger kan være dyre. Men som trendanalytiker Walle-Hansen påpeger, handler personalisering også om, hvordan du præsenterer dine varer. Her kan noget så enkelt som forskelligartede modeller og gode, enkle og ærlige produktbeskrivelser gøre det nemmere for kunden at træffe det rigtige valg. Det er noget særligt unge kunder efterspørger. 

3. Omnichannel bliver vigtigere 

Begrebet "omnichannel " har længe været et omtalt emne, men det er først for ganske nylig, at dette virkelig er blevet implementeret i praksis. 

Omnichannel handler om at give kunderne en problemfri og omfattende oplevelse, uanset hvor og hvornår man møder dem – og er noget, der bliver stadig vigtigere for forbrugerne, som har skyhøje krav til enkelhed. 

"Click & Collect" et godt eksempel på en vellykket omnichannel funktion, der giver kunden fleksibilitet til at samle, når de vil, samtidig med at de i ro og mag kan bestille hjem - noget der for alvor fik vind i sejlene i løbet af pandemien. 

Live shopping er en anden trend, der skød frem under pandemien. Fænomenet er blevet beskrevet som "Generation Z's moderne form for tv-shop", og har i flere år været en milliardindustri i Kina. Nu har fænomenet for alvor fået fat i Norden – og flere og flere butikker tilbyder nu virtuelle events, hvor kunderne får præsenteret varer, som de kan lægge i indkøbskurven undervejs. Derudover er live shopping i form af en-til-en indkøbshjælp via videochat blevet mere og mere almindeligt. 

Kunderne forventer også at kunne købe varer på sociale medier – og jo færre klik, jo bedre. Platforme som Instagram, Pinterest, Facebook og TikTok giver alle muligheden for en integreret webshop, og det kan være værd at teste nogle af disse af. Inden man går i gang med disse kanaler, bør man dog have lavet en analyse af, hvor kunderne rent faktisk befinder sig, så man sætter sine ressourcer det rigtige sted. 

Læs mere om, hvordan din netbutik kan få succes på sociale medier 

4. Betaling med mobilen 

Antallet af forbrugere, der foretrækker at betale via apps på deres mobiltelefon, er stærkt stigende – og flere analyser viser, at en stor del af betalingerne nu foregår på denne måde. 

Hos mange forbrugere, er det så vigtigt at de opgiver indkøbskurven, hvis mobilbetaling ikke er en mulighed. For når kunderne forventer enkelhed, bliver sådanne forhindringer en grund til at opgive købet. 

Tal fra Vipps viser, at hele 32 % flere kunder gennemfører deres køb, når de betaler med Vipps i Vipps Checkout, end når de skal indtaste deres kortoplysninger.  

At betalingsmåden kan være afgørende for, om kunden gennemfører købet, er en tendens, som Nets også bekræfter. De mener, at den største udfordring, når det kommer til betaling i Norden, er, at mange netbutikker ikke tilbyder de betalingsmuligheder, som forbrugerne rent faktisk ønsker. 

- Det er forståeligt, for de seneste fem år har forbrugernes præferencer ændret sig mere end nogensinde. Det er naturligvis de mobilbaserede løsninger Mobilepay, Vipps og Swish, der har ændret betalingslandskabet på kort tid, påpeger Patrik Müller, e-handelsekspert hos Nets. 

- Det enkle, men vigtige råd, der kan øge din lønsomhed, er derfor: Sørg for at tilbyde alle de betalingsmuligheder, som er vigtige for dine kunder. 

5. Højere krav til kundeservice 

At tilbyde god kundeservice har aldrig været vigtigere for onlinebutikker. Ifølge Zendesks trendrapport siger 70 procent af forbrugerne, at det er afgørende for, om de lægger deres penge hos en virksomhed. 89 procent siger, at de er tilbøjelige til at bruge flere penge på virksomheder, der kan besvare deres spørgsmål. 

Kunderne forventer også at kunne møde virksomheder i forskellige kanaler – ikke kun telefonisk. Det gælder især blandt unge, som foretrækker skriftlig kontakt gennem for eksempel Facebook, chatbots, Trustpilot og Instagram. 

Dårlige kundeoplevelser kan betyde, at man mister både den utilfredse kunde – og også andre potentielle kunder, hvis oplevelsen resulterer i en dårlig anmeldelse. Som vi nævnte under første punkt, så researcher de flest forbrugere virksomhederne inden de handler. 

nethandel_trends

6. Hurtig og pålidelig levering 

Efterhånden som flere og flere forbrugere handler digitalt, bliver kravene og forventningerne til levering desto højere. 

Det betyder, at det ikke længere er hensigtsmæssigt at tilbyde én leveringsmulighed. Kunderne forventer fleksibilitet både når det kommer til hvordan og hvor varerne leveres – og præcis information om leveringstider. 

 Levering samme dag er stadig i høj kurs, og 19 procent har opgivet et køb, fordi leveringen var for langsom, ifølge Digital Commerce 360. Deres undersøgelse viser også, at gratis fragt er langt den vigtigste faktor for online-kunder. 

Derudover ønsker et stigende antal kunder information om CO2-udledning knyttet til de forskellige leveringsmuligheder. Ny teknologi gør det muligt for netbutikker at bruge API'er, der beregner, hvilken type levering der er den grønneste. 

Koncernchef for E-handel og Logistik hos Bring, Thomas Støkken, bekræfter, at kunderne efterspørger fleksibilitet. 

-Vi oplever at kunderne stiller højere krav til deres leverancer. Vi har en stærk holdning til at leveringen skal kunne passe ind i hverdagen – derfor tilbyder vi en del forskellige leveringsmuligheder: pakkeboks, hjemmelevering og pakkeshop. Vi leverer udledningsfrit til 1 million danskere, og vores målsætning er at alle vores leveringer skal være udledningsfri i 2025, siger Støkken.  

7. Direct to Consumer 

En af de stærkeste e-handelstrends lige nu er Direct to consumer (D2C) – det vil sige, at producenter sælger direkte til forbrugeren, i stedet for at gå gennem en distributør. 

Tendensen gælder både små producenter og globale mærker som Nike, og det er en udvikling, der forventes at fortsætte i årene fremover. 

Ifølge eMarketer vil D2C nå en omsætning på næsten 175 milliarder dollar i 2023, hvilket svarer til 14,7 procent af de samlede e-handelsforbrug. For at imødekomme denne udvikling ser vi samtidig, at butikskæder blandt andet satser mere på deres egne mærker. 

Direct To Consumer-strategien giver producenterne fuld kontrol over både produkt, strategi og markedsføring, og flere muligheder for at nå ud til et bredt publikum.  

Det gør det også lettere at tilpasse sig trends hurtigt, og at udvikle og sælge produkter, som markedet efterspørger. Lavere omkostninger og "brand autenticitet" er noget, der især appellerer til yngre forbrugere, som foretrækker en mere direkte vej til produktet. D2C-modellen kan i flere tilfælde også give forbrugerne mere detaljeret information om produkterne, hvilket gør det nemmere at træffe velovervejede valg. 

Selvom fordelene er mange, er det også krævende at ændre forretningen til en ny model med nye kontaktflader. Og i takt med at antallet af D2C-spillere stiger, bliver der også mere og mere konkurrence om kunderne. 

8. Bæredygtighed er det nye normal 

Bæredygtighed har været på dagsordenen i en årrække for mange. Flertallet ser hvor afgørende det er, at der tages ansvar for vores fælles fremtid.  

Det forventes, at e-handlere er åbne omkring deres egen miljøpåvirkning, at de tager et klart ansvar, med konkrete mål og tiltag for at mindske deres klimapåvirkning. Samtidig ser man også, at flere virksomheder ønsker at gøre en forskel, og aktivt tager de svære beslutninger, ved at se på bæredygtighed i alle led af virksomheden.  

Ifølge en undersøgelse fra Opinion, har 9 ud af 10 forbrugere ambitioner om en mere bæredygtig livsstil, og over halvdelen vil gerne blive mere bæredygtige når det kommer til deres forbrug. 

En amerikansk undersøgelse viser, at to tredjedele af forbrugerne er villige til at betale mere for et mere bæredygtigt alternativ. 

En af de store nordiske virksomheder, der arbejder aktivt med bæredygtighed, er Ikea.  

De har sat ambitiøse og ansvarsfulde mål mod 2030 som forpligter. Brug af fornybare- og genbrugsmaterialer ved både produktion og emballage, elektrificering, og vedvarende energiforbrug i IKEAs bygninger og detail. Dertil kommer deres logistik, som også fylder meget i den grønne omstilling. 

Bæredygtighed er en del af IKEAs DNA - lige siden vi introducerede fladpakkede produkter for mere end 50 år siden. Vi arbejder hver dag på at reducere vores fodaftryk på vejen mod vores mål – at blive klimapositive i 2030

Teodor Bäckström, IKEA
 

9. Eksplosiv vækst i cirkulære handelsplatforme 

I trangere tider bliver befolkningen mere prisbevidst. Platforme for køb og salg af brugte varer er allerede i kraftig vækst – og 2023 bliver formentlig året, hvor den cirkulære økonomi for alvor får et boost. 

Blandt de genbrugsplatforme der er vokset kraftigt de seneste år, er Tise som i dag har 2,5 millioner registrerede brugere. 

- Jeg tror, at den store interesse for mere cirkulære indkøbsvaner til dels kan forklares med øget klimabevidsthed blandt forbrugerne, og viden om, hvor uholdbar fast fashion er. Derudover er brugtmarkedet et glimrende sted at finde unikke varer, som ingen andre har, ofte til en ret lav pris, siger Eirik Rime, administrerende direktør i Tise . 

Vores ambition med Tise har været at gøre det nemmere at handle mellem private på nettet. For bare et par år siden var tærsklen for at handle på afstand meget højere, for mange var det skræmmende at betale for noget, man ikke har set fysisk. I dag findes der smarte løsninger til både fragt og betaling, der gør, at både købere og sælgere kan føle sig trygge ved at handle brugt på afstand

Eirik Rime, administrerende direktør i Tise

Flere og flere traditionelle netbutikker Involverer sig også i gensalg, hvor kunderne kan sælge produkter, de ikke længere bruger. Vi ser også en stigning i reparationsydelser, og udlejningsfirmaer, der lader dig leje alt fra værktøj til tøj. Abonnementstjenester for forskellige varekategorier er også i fremgang. 

Eirik Reime, adm. direktør for Tise
Eirik Reime, adm. direktør for Tise

10. Lokale Forsyningskæder 

Dagens verdenssituation betyder, at de globale forsyningskæder er under pres – hvilket blandt andet har ført til lange og usikre leveringstider og større transportomkostninger. Det skaber store udfordringer for virksomheder, der har produktion i lande langt fra deres hjemmemarked. Derudover betyder inflationen, at priserne på råvarer er steget og blevet uforudsigelige, hvilket ikke ser ud til at blive bedre i det kommende år. 

At have et bevidst forhold til hele sin værdikæde, og kende til mulige risici relateret til både udbud og inflation, er derfor et must for alle virksomheder i 2023. 

Mange virksomheder går nu over til regionale og lokale løsninger for at blive mere robuste. En undersøgelse fra Gartner viser, at 33 procent af verdens virksomheder allerede trækker deres forsyningskæder mere lokalt, og at flere vil følge trop i fremtiden. Samtidig ønsker mange at sprede deres produktion ud over flere hubs, frem for en central placering. 

 

Del artikel