Sådan kommer du i gang med at sælge varer på nettet – 7 stærke tips

Vi har tidligere delt tips til opstart af webshop. Du har måske grundlaget færdigt nu, men du ved endnu ikke, hvordan du skal komme i gang. Derfor har vi samlet disse syv enkle tips, der kan hjælpe dig med at få overblik over, hvad du skal tænke over, når du skal begynde at sælge dine varer på nettet.

1. Opret din hjemmeside og webshop

Først og fremmest skal du oprette en hjemmeside til din webshop. Din hjemmeside er din tilstedeværelse på nettet og den vigtigste del af en webshop. Men hvor skal du begynde? Du kan vælge at opbygge din webshop selv ved hjælp af billige løsninger på nettet som Shopify, Magento og PrestaShop. Dog bør du have viden inden for it-udvikling for at få det på plads.

Det nemmeste kan være at benytte færdige løsninger. Hos Bring har vi samarbejdspartnere, der tilbyder sådanne løsninger til webshops, fx Geta, Vaimo og Visma Digital Commerce.

2. Optimer din hjemmeside til mobile enheder

I dag er det meget vigtigt, at hjemmesider er mobilvenlige, da vi foretager det meste via vores mobiltelefoner. Derfor skal alt, hvad du foretager dig på din hjemmeside, også fungere på mobile enheder. Desværre er det ikke tilfældet med mange hjemmesider. En webshops hjemmeside kan fungere rigtig godt på en computer, men når kunden derefter vil fortsætte eller gennemføre købet på mobilen, fungerer hjemmesiden ikke lige så godt. Det kan betyde, at du mister et salg.

En undersøgelse fra Bring Research viser, at køb på mobilen vokser stødt, men at mange webshops giver bedre informationer ved køb på en computer sammenlignet med en mobiltelefon. Giv derfor dine kunder en god købsoplevelse både på computer og mobil.

3. Overvej, hvordan du vil modtage betalinger

Inden du kan begynde at sælge dine varer på nettet, skal du bestemme, hvordan du vil håndtere betalinger. Du har brug for noget, der fungerer som et mellemled mellem dig og kunden, og som gør det muligt for dig at tilbyde flere forskellige betalingsløsninger. Som eksempler kan nævnes Klarna, PayPal, Payex, Nets og Dibs.

4. Klar markedsføringen på nettet

Som vi tidligere har nævnt, er markedsføring en af de vigtigste ting, du som ejer af en webshop bør bruge tid på. Sørg derfor for, at din tilstedeværelse på nettet er stærk ved at fokusere på markedsføringen af din webshop.

Der findes forskellige typer markedsføring på nettet. Her får du nogle eksempler:

  • Social media marketing

Sociale medier er meget populære i dag, og du kan udnytte dem til at øge din virksomheds synlighed ved at oprette en virksomhedsprofil og placere annoncer på de større sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og LinkedIn.

  • Google Ads og andre Pay-Per-Click annoncer

Pay-Per-Click annoncer (PPC) fungerer ved, at du køber søgeord til din hjemmeside hos fx Google Ads og publicerer annoncer koblet til disse søgeord. Med Google Ads betaler du altså for ord, der gør dine annoncer synlige i Googles søgeresultat, og du betaler for annoncen, når nogen har klikket på den.

Her er det vigtigt at vælge de rigtige ord at betale for, så du ikke betaler for ord, der ikke genererer nogen kunder til din webshop, eller som rammer en forkert målgruppe. Da du betaler for hvert klik, er det vigtigt, at du optimerer dine annoncer til den målgruppe, du vil nå.

5. Annoncering – hvornår, hvad og hvordan?

Hvornår – hav styr på, hvornår du bør annoncere. Det er måske ikke den smarteste eller mest rentable strategi at annoncere hele året og sprede dit budskab ens over alle måneder. Det afhænger af, hvad du sælger. Annoncer først og fremmest i den periode, du sælger bedst, især hvis du sælger sæsonprodukter. Op til Black Friday og jul har kunderne tendens til at forbruge mere, så afhængigt af hvad din webshop sælger, kan det være godt at fokusere på disse sæsoner i din annoncering. Husk dog at annoncere i god tid i forvejen!

Hvad – kunder har tendens til at reagere på, hvordan annoncerne ser ud. Derfor er det vigtigt at tænke på farver, billeder, logo og skrifttype. Vær konsekvent, og lav ikke om på dit design fra annonce til annonce. Det kan være forvirrende og betyde, at dine annoncer bliver mindre effektive med tiden.

Hvordan – det er vigtigt, at du følger resultaterne af din annoncering. På platforme som Google Ads og Facebook kan du se statistikken for dine annoncer. På den måde kan du se, om din annoncering rent faktisk fungerer – har den genereret nogen besøg i din webshop?

6. Levering

En vigtig ting, du skal have på plads, når du har en webshop, er dine leveringsløsninger. Dine kunder skal jo have deres varer på en eller anden måde. Først og fremmest bør du derfor få en aftale med en eller flere logistikleverandører som Bring. Med os kan du sende pakker både til privatpersoner (B2C) og til virksomheder (B2B). Du er velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om de serviceydelser, vi tilbyder.

Når du vælger, hvilke leveringsalternativer du skal have i din webshop, er det vigtigt, at du tænker på din målgruppe, og hvordan de vil have deres varer leveret. En undersøgelse fra Bring Research viser, at en god købsoplevelse handler om hurtige og problemfri leverancer. Hent hele rapporten her.

7. Kundeservice

Nu, hvor din webshop er i gang, er det vigtigt, at du gør dine kunder tilfredse. Kundeservice bliver derfor en vigtig brik. Besøgende i din webshop skal føle tillid for at gennemføre et køb. Hav derfor en side med kontaktoplysninger, så kunderne hurtigt og nemt kan komme i kontakt med din kundeservice, hvis de har brug for det.

Selvfølgelig er der meget mere, du skal huske, når du vil drive en webshop, men du skal starte et sted. Ved at følge disse syv tips kan du i hvert fald komme i gang med din nye webshop. Derefter er det ”bare” at gå i gang med at sælge dine varer på nettet. Held og lykke!

Vil du vide mere om e-handel og købemønsteret blandt personer, der handler på nettet?

Download Bring Research – vi gennemfører jævnligt brugerundersøgelser blandt e-handlende, og resultatet af disse undersøgelser og interviews kan hjælpe dig med, at lære de skandinaviske e-handlende bedre at kende.

2020.06.18