5 tips: Sådan forbereder du din webshop til julehandelen

5 tips: Sådan forbereder du din webshop til julehandlen

Julehandlen på nettet fortsætter med at stige, men for at få flere til at handle julegaver på nettet må du vide, hvad der betyder mest for forbrugerne. De der valgte at købe julegaver på nettet sidste år, gjorde det for at spare tid penge, og fordi det er fleksibelt og enkelt. Hvordan forbereder du bedst din webshop til årets julehandel?

Et barn sidder mellem en mand og en kvinde i en sofa juleaften og åbner en julegave
Publiceret 08.07.2020 Sidst opdateret 19.09.2023

Danskernes julehandel på nettet er stærkt stigende, men der er et stort potentiale for at øge julegavehandlen yderligere. 

Sidste år viste vores forbrugerundersøgelse Bring Research at 67% købte julegaver på nettet i 2022. Men der var stadig mange, der valgte at købe julegaverne i en fysisk butik. For at øge det digitale julegavesalg er det derfor vigtigt at forstå og sørge for at imødekomme kundernes behov bedst muligt – både hos dem, der allerede handler på nettet og dem der stadig kun handler i fysiske butikker.

De der vælger at handle på nettet, gør det for at spare tid, penge, og for at undgå stress skabt af lange køer og trængsel. 57% af kunderne gennemførte deres julekøb i en webshop som de ikke tidligere havde handlet i, hvilket er mere end dobbelt så mange som på andre tider af året. Synlighed og tryghed er vigtige faktorer for at få nye kunder til at handle i din webshop. 

To hænder binder et bånd på en julegave
Tryghed under julehandelen er vigtig for kunderne

Tryg og bekvem shopping er afgørende

For mange af de nye kunder er det vigtigt at få relevante oplysninger gennem hele købeprocessen og på den både opbygge tillid. Det er specielt oplysninger om, at pakken når frem i tide samt mulighederne for at returnere og bytte, som er vigtigere i julen, end resten året.

Disse 5 tips styrker din konkurrenceevne under julehandlen

  1. Forlæng julehandlen

    Vis tydeligt dine frister for levering inden juleaften, gerne så tidligt som muligt. En anden måde at forlænge julehandlen på er ved at tilbyde hurtig levering. Den største hindring for at handle på nettet op til jul er, at man er usikker på, om pakken når frem i tide. Skilt derfor også med senest mulige bestillingsdato, for at pakken når frem i tide. 

  2. Lad kunden bestemme, hvor, hvornår og hvordan de ønsker at få leveret deres pakke

    Når tiden er knap i december, kan enkle og fleksible leveringsalternativer være afgørende. 8 ud af 10 danske e-handelskunder vil have mulighed for at få deres julegaver leveret hurtigt. Hvis kunden er usikker på, om pakken når frem i tide, kan det føre til at de afbryder købet - vær derfor tydelig med alle tidsfrister. 

  3. Brug returnerings- og byttefrister til din konkurrencefordel

    Udvidet bytte- og returneringfrister er vigtige. 76% af danske kunder mener at netop det er vigtigt, når de vælger en webshop. Derudover er tydelige og synlige oplysninger tidligt og gennem hele købeprocessen, og en returetiket samt emballage der kan bruges til at sende varen tilbage i også store fordele. 

  4. Få dine kunder til at købe mere

    De fleste køb er planlagt – men langt fra alle. Du kan opfordre til yderligere køb når kunden allerede er i din webshop, ved at vise relevant tilbehør eller supplerende varer. Giv dine kunder en grund til at vende tilbage til din webshop. 

  5. Sørg for at opbygge loyalitet

    Skab loyalitet ved at give en god oplevelse gennem hele købet. Det kan du udnytte hele året! Gode tilbud og enkel og hurtig levering er de vigtigste faktorer for tilbagevendende kunder. 

Vil du have flere tips om, hvordan du forbereder dig til dette års julehandel?

Vi håber at vores nye Gaveguide, baseret på 3000 adspurgte nordiske forbrugere, kan inspirere dig med gode råd og tiltag som du kan tage i brug allerede denne julesæson, for at vinde nye kunder under årets julehandel.  

Del artikel