Sådan vinder du årets julehandel på nettet

Sådan vinder du årets julehandel på nettet

71% af alle danskere købte julegaver på nettet sidste år, men potentialet for e-handlen er rent faktisk endnu større. Vores nye guide: Hvordan får din webshop succes med gavesalg, kan hjælpe dig med at øge salget i gavesæsonen.

Den seneste periode har været præget af øgede priser, og både politisk og økonomisk ustabilitet for de fleste.  

I 2020 købte danskerne 61% af deres julegaver online. Præcis hvordan den nuværende økonomiske situation vil påvirke julegavehandlen er svært at spå om, men meget tyder på, at væksten i nethandelen vil aftage i den nærmeste fremtid. I hvert fald nærmer årets onlinehandlens højeste niveau sig, og mange vil benytte sig af de gode tilbud til at komme i gang med julehandlen. 

Potentiale for flere digitale julehandlende 

Mange oplever tiden før jul som værende hektisk. I stedet for en stille og hyggelig stund sætter stress ind, og listen over ting, du skal lave, bliver længere, efterhånden som dagene mod jul bliver færre. Ikke mindst er julegaveindkøb noget som mange oplever som stressende. De der i 2021 valgte at købe julegaver på nettet, gjorde netop dette for at spare tid og penge, og undgå kø. At det er enkelt og fleksibelt blev også nævnt som vigtige årsager. 

Hvad adskiller online julegavehandel fra andre former for nethandel? 

Der er hovedsageligt tre ting, der tydeligt adskiller julegavehandel online fra andre former for nethandel: 

  • Flere vælger at handle i webshops, som de normalt ikke handler i. Hele 6 ud af 10 forbrugere i vores undersøgelse oplyste, at de handlede i andre butikker under julehandlen end de plejer. 

  • Forlængede frister for returnering og gode bytteløsninger er vigtigere ved køb af gaver end køb til dig selv.  

  •  Leveringsmuligheder som hjem- og ekspresleveringer og klare leveringsdatoer er vigtigere i denne periode. 

julepakker

Trygge kunder køber julegaver online 

Der er flere grunde til, at kunder kommer i tvivl om, hvorvidt de skal handle julegaver online. De mest almindelige spørgsmål er: 

  • Hvornår bliver min pakke leveret? 

  • Når den at komme inden jul? 

  • Kan julegaven nemt byttes?  

  • Er der en kundeservice der kan hjælpe mig? 

  • Hvad gør jeg, hvis jeg vil returnere varen? 

For at øge julegavesalget skal webshops forstå og kende kundernes behov. Behovet for tryghed i julegavehandlen er langt større end ved andre køb, både når det kommer til selve produktet, købsbetingelser og leveringsmuligheder, men også når det kommer til leveringstid og eventuel returnering. 

Hvordan får du kunderne til at gennemføre købet?

Leveringsmuligheder som hjemmelevering og hurtig levering er vigtigere i julen end i resten af ​​året. 50 procent af de adspurgte ønskede at få julegaverne leveret hurtigt, både for at spare tid og for at være sikre på, at julegaverne kommer til tiden. Mange kommer først i gang med at handle julegaver i december, så en forsikring om hurtig levering og tydelig information om, hvornår varen senest skal bestilles, er et godt salgsargument i forbindelse med julen.  

For at få flere til at gennemføre købet, er det vigtigt at give tydelige oplysninger om, hvilke leveringsmuligheder du tilbyder. Fortæl dine kunder, at du forstår deres udfordringer ved at tilbyde relevante leveringsmuligheder, siger Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.  

Muligheden for at bytte eller returnere varerne efter jul er også vigtige parametre. 76 procent svarede, at de forventer forlængede frister for returnering i julen. Både en forlænget returfrist og en simpel returmulighed (f.eks. en returlabel i pakken) kan være gode salgsargumenter, der får kunden til at gennemføre købet.  

Vores bedste tips og råd

  • Trygge kunder foretager julegaveindkøb. 

  • Få en forlænget returperiode og nem returnering. 

  • Muligheden for at bytte varer adskiller dig fra andre netbutikker. 

  • Luk ikke netbutikken for julegaveindkøb, før du skal. 

  • Direkte leveringsmuligheder kan øge salget. 

Den indsigt du skal bruge for at øge gavesalget i netbutikken

Vil du tiltrække så mange nye kunder som muligt, når gavesæsonen nærmer sig, og fremstå som en solid og sikker webshop?

Del artikel