3PL: Effektiviser din webshop med en alt-i-én lager- og logistik-løsning

3PL (Third Party Logistics): Effektiviser din webshop med en alt-i-én lager- og logistik-løsning

Som webshopejer har du rigeligt med kasketter på i det daglige. Til at løse den problematik har vi udviklet en 3PL-løsning, der fjerner nogle af de mangeartede kasketter fra dit hoved og medfølgende hovedpiner.

To kolleger hos Bring taler ved en truck på et lager

Derfor belyser vi her de åbenlyse fordele, der er ved at outsource alt, der vedrører lager, forsendelse og returhåndtering, så du kan optimere din bundlinje - men også, hvornår en 3PL-løsning er det rigtige valg for dig.

3PL definition - hvad gemmer sig bag forkortelsen?

Lad os først lige se på, hvad der gemmer sig bag “3PL”. 3PL refererer til outsourcing af logistik- og supply-chain-aktiviteter til en tredjepartsleverandør - og det er netop det, det er en forkortelse af “tredjepartsleverandør af logistikydelser” – sagt på godt dansk. 

Når 3PL anvendes i forbindelse med webshops, betyder det, at du outsourcer dele eller hele af dine logistikprocesser til en ekstern serviceudbyder. Det forsøger vi at illustrere lige om lidt.

Sådan ser en 3PL-løsning typisk ud

En typisk 3PL-løsning ser rent visuelt således ud 

Varemodtagelse → Opbevaring på lager → Pluk & pak → Forsendelse ← Returhåndtering

Vores egen 3PL-service er en alt-i-én-løsning, der kan skræddersys til dine behov - og op- og nedskaleres, når du har brug for mere fleksibilitet. Du har mulighed for at outsource de dele af driften af din webshop, der omfatter opgaver som styring af lager, håndtering af ordrer, forsendelse af varer, returhåndtering og andet relateret til logistik og lager.

Det får du med i vores 3PL-løsning "Shelfless".

Robotter på Shelfless lager i arbejde
Robotter på Shelfless lager i arbejde

Fordele ved 3PL-distribution og lagerservice

Der er mange åbenlyse fordele ved at vælge en 3PL-partner til at tage sig af lager og logistik-delen. Nogle af de hårdtslående argumenter er, at det kan hjælpe webshops med at fokusere på kerneforretningen og reducere byrden ved logistik, som kan være tids- og ressourcekrævende.

Herudover kan følgende fordele og gevinster nævnes:

Ekspertise og specialisering

Som 3PL-leverandører er vi specialiserede i logistik og supply-chain-håndtering. Vi bringer ekspertise og erfaring, hvilket kan forbedre effektiviteten og kvaliteten af logistikprocesserne.

Omkostningseffektivitet

Ved at outsource logistikaktiviteter kan din webshop reducere omkostningerne ved at undgå behovet for at opbygge og vedligeholde jeres eget lager og transportinfrastruktur. Som 3PL-leverandør kan vi drage fordel af de optimerede processer, der også influerer økonomien i en positiv retning.

Fokus på kerneforretningen

Som webshop kan du frigøre ressourcer og fokusere på din kerneforretning, når du overlader logistikopgaverne til en 3PL-leverandør. Dette kan føre til øget produktivitet og forbedret strategisk fokus.

Fleksibilitet og skalerbarhed

Som 3PL-leverandør kan vi tilpasse vores services efter din webshops behov og skalere op eller ned i overensstemmelse med ændringer i efterspørgslen. Dette giver en høj grad af fleksibilitet og skalérbarhed.

Integration til dine systemer

Som erfaren 3PL-leverandør anvender vi avancerede teknologier som Warehouse Management Systems (WMS) og trackingsystemer. Vi kan derfor integrere til dine systemer, så du får en gnidningsfri brugerflade. Dette fører til en mere præcis og gennemsigtig forsyningskæde, hvilket kan forbedre sporbarheden og kundetilfredsheden.

Reduceret risiko og compliance

Som pålidelig 3PL-leverandør kan vi hjælpe med at reducere risici forbundet med logistik og sikre overholdelse af regler og standarder, hvilket er vigtigt, især når det drejer sig om internationale forsendelser.

En kvindelig ansat hos Bring står på et lager foran en skærm med en scanner i hånden
 

Flere gode argumenter? Dyk ned i “MyBring” - din digitale selvhjælps-portal.

Overvejelser før du vælger en 3PL-partner

Om du skal vælge en 3PL-partner til at løfte din lager- og logistik-byrde, kan vi ikke svare på. Du bør dog gøre dig nogle grundige overvejelser, før du gør det ene eller andet.

  1. Hvordan kan 3PL understøtte dine forretningsmål og strategi?
  2. Sammenlign omkostninger og besparelser ved outsourcing kontra intern logistik.
  3. Definér klart, hvilke logistikopgaver du ønsker at outsource.
  4. Undersøg 3PL-leverandørens ry for pålidelig service og tryghed - det er blandt andet det, du betaler for.
  5. Overvej geografisk nærhed for hurtigere forsendelser og lavere omkostninger.
  6. Vælg en 3PL-partner, der kan tilpasse sig ændringer over tid.

Vi håber, at ovenstående viden om 3PL kan hjælpe dig godt videre i din proces med at overveje og vælge den rigtige leverandør, der kan imødekomme dine unikke ønsker og behov - på både kort og lang sigt. 

Om ikke andet er du måske blevet en smule klogere på, hvad 3PL indebærer, og hvordan det potentielt i fremtiden kan løse nogle af dine udfordringer med at drive en effektiv og profitabel webshop.

Har du spørgsmål, eller vil du vide mere?

Udfyld vores kontaktformular, så kontakter vi dig! 

Del artikel