7 grønne grunde til at vælge Bring

Kunderne stiller stadig højere krav til fossilfri levering. Vi arbejder hele tiden med den grønne omstilling, og klima er højt på vores agenda.

At vælge fossilfri transport er ikke kun det bedste for kloden – det er også noget, flere og flere kunder efterspørger. Med andre ord er det en stadig vigtigere konkurrencefordelat kunne dokumentere, at man transporterer sit gods med mindst muligt udslip. 

Og når du vælger grønt, er der mange gode grunde til at det skal være Bring grønt. 

Bring har arbejdet målrettet på at reducere vores klimaaftryk i mange år. Det har givet resultater: Siden 2012 har vores koncern, Posten Norge, mere end halveret sine udslip. Målet er, at alle varebiler og 80 procent af lastbilerne skal være fossilfrie i 2030 – og netto-nul udledning for hele virksomheden i 2050. 

For at nå målet har koncernen øremærket 1 milliard NOK til grønne investeringer i de kommende år. 

Skal være den grønneste logistikaktør 

Koncernens ambitiøse klimaarbejde går på ingen måde ubemærket hen:Koncernen blev for nyligt rangeret som en af ​​Europas klimaledere af Financial Times og analysebureauet Statista. 

Bring er også et af de to varemærker, som nordmændene opfatter som det mest bæredygtige i pakke- og logistikbranchen, viser Sustainable Brand Index's årlige måling. 

Vi ved godt, at vi er en del af problemet - transportbranchen står for 30 procent af udledningen i Danmark. Men det betyder også, at vi er en vigtig del af løsningen, og det er et ansvar, vi gerne vil påtage os og gøre noget ved. Vi er i gang med en større omstrukturering frem mod 2030, og har som ambition at være den grønneste logistikaktør

Hege Sagplass, seniorrådgiver for miljø i Posten Norge

Vi har i mange år arbejdet med forskellige tiltag for at reducere miljøpåvirkningen og har siden 2008 formået at reducere vores kuldioxidemissioner med 50%. 

Derudover er omstillingen afgørende for at være relevant for Brings kunder - på samme måde som kundernes kunder forventer, at virksomhederne arbejder målrettet med bæredygtighed, påpeger Sagplass. 

- Ved at vælge Posten og Bring træffer du et aktivt valg om grønnere løsninger, og du reducerer din udledning relateret til transport. 

 

Vidste du ...  

... at gennem Brings API'er kan du vise hvilken type køretøj pakken leveres med - og dermed synliggøre, at du transporterer udledningsfrit- allerede ved kassen? Bring tilbyder også miljørapporter i Mybring, noget flere og flere efterspørger. Det forventes at blive et krav fra flere forbrugere og virksomheder fremover at e-handlere tilbyder en miljørigtig levering. Brug det som en konkurrencefordel for din butik. 

Disse er 7 grønne grunde til at vælge Bring: 

1. Vi udfaser fossile køretøjer 

Vi arbejder hele tiden med at udvide vores flåde af el-køretøjer, og udfase de gamle. Blandt andet har vi 12 elcykler som primært bruges til last mile leveringer i storbyerne. I alt har vi 37 eldrevne køretøjer i Danmark, og når ud til over 1 million danskere Co2 frit.  

Det er ikke kun de mindre køretøjer, der er i færd med at blive fossilfrie. Koncernen har bestilt 590 el-varevogne, og når 2023 er omme, vil der ikke blive købt flere fossile varevogne i koncernen overhovedet.  

Posten og Bring arbejder også tæt sammen med flere andre bilproducenter om at teste og udvikle nye, emissionsfrie køretøjer – herunder Volta og Einride. 

Derudover er de tungere køretøjer i gang med at blive ombygget , hvilket virkelig vil have indflydelse på emissionerne.  Koncernen har også testet flydende biogas i den almindelige trafik mellem byerne og har nu 1 biogasdrevet lasbil i drift i Danmark, og 65 lastbiler i bestilling på koncernniveu. 

2. Nye koncepter for udledningsfri levering 

Bring satser på at levere udledningsfrit i 40 nordiske byer - og er godt på vej til at nå målet. Det sker både ved at erstatte fossile køretøjer og ved at udvikle nye koncepter til udbringning af pakker og post. 

Vi benytter os af Nærboks’ store pakkeboksnetværk i Danmark, en løsning som er både god for miljøet og kunderne. Med det store antal pakkebokse, skal du ikke langt for at hente en pakke, og kan nemt tage cyklen eller gå derhen. 

3. Mere og mere på skinner 

Posten og Bring er en af ​​Nordens største togbrugere, og overfører mere og mere gods over på jernbaner. Vi har bidraget til at udvikle en toglinje mellem Sverige og Norge, og i 2021 blev i alt 8.427 trailere flyttet fra vej til bane – hvilket betyder 23 færre trailere på vejene hver eneste dag! 

4. Smarte og effektive løsninger i alle led 

Bedre ruteplanlægning og flere mennesker under samme tag på store og moderne terminaler har også betydet, at antallet af kørte kilometer er faldet. Derudover bruger vi de smarte pallereoler fra "SpaceInvader" som kan dobbeltstables, og dermed undgås at man transporterer luft. 

Som sidste skud på stammen til at muliggøre effektiv logistik for e-handlen, har vi udviklet en fuldautomatisk lagerløsning som vi kalder Shelfless.  

Shelfless - fordi løsningen ikke kræver at du investerer stort i lagerbygninger og logistikpersonale. Ved at lade os varetage opbevaring, plukning og pakning, reduceres både leveringstiden og køreafstanden – og forsendelserne pakkes så effektivt og klimasmart som muligt.  

Vi har Shelfless terminaler i hele Norden, og man kan som kunde derfor tilgå sine varer nemt og hurtigt, og mindske fremsendelsestid, fortoldning og håndtering af pakker. 

5. Grønnere terminaler 

Bring har et omfattende nordisk netværk med store og moderne terminaler. Seks af disse har solpaneler, der producerer vedvarende energi, og yderligere tre vil producere ren solenergi i den nærmeste fremtid. 

Vores terminal i Greve producerer årligt 300.000kWh, og vores nye terminal i Køge som står klar til sommer 2023 vil producere 250.000 kWh om året. Som et led i vores miljømål, fremtidssikrer vi vores bygninger, så grøn energi er med i vores overvejelser i alle led af forretningen. 

Koncernen køber også en oprindelsesgaranti for alt elforbrug i Danmark. Derudover udvikles der nu en omfattende ladeinfrastruktur, der skal sikre, at både egne og lejede køretøjer har tilstrækkelig adgang til ren el. Desuden, tester vi kabelfri opladning på læsseramperne sammen med Elonroad, som er en virksomhed vi har investeret i. 

6. Tester cirkulære løsninger 

Vi tester løbende innovative og spændende løsninger som omhandler genbrug og cirkulære løsninger. 

Bl.a. er vi i gang med at teste genbrugsemballage i Repost-projektet. 

Vi genbruger et stigende antal dæk, ved at sætte nyt gummi på den eksisterende dækstamme. Denne regummiering sparede miljøet for 67 tons råmateriale i 2021. 

Og ved hjælp af 3D-printere på terminalerne kan reservedele fremstilles lokalt – hvilket reducerer både reparationstid, transport og materialeforbrug. 

Vi vil fremadrettet investere i flere cirkulære og innovative løsninger, da vi mener at vi har et fælles ansvar for at fremme de løsninger som gavner os alle i fremtiden.  

- Løsninger som fremmer genbrug og en cirkulær økonomi er et vigtigt satsningsområde for koncernen fremadrettet. Hvis vi skal formå at mindske miljøudledningen i tråd med Paris-aftalen, skal vi skabe tjenester som gør det lettere at handle cirkulært. Vi er overbevist om at vejen til et mere bæredygtigt samfund kræver at det bliver nemmere at købe og sælge brugt i hele Norden, udtaler vores administrerende direktør, Tone Wille sig. 

7. Grønne samarbejder 

Bring deltager i flere forskellige projekter, der skal øge forandringstempoet i logistiksektoren. 

I Danmark er vi bl.a. med i netærksgruppen, Copenhagen Electric som er faciliteret af Region Hovedstaden. Copenhagen Electrics primære opgave er at fungere som videnscenter og sparringspartner og de faciliterer indsatsen for den grønne omstilling til e-mobilitet. 

Del artikel