Hvilke fejl bør du så undgå – og hvordan ser det ud blandt skandinaviske netbutikker?
1. Du informerer ikke om, hvornår varen bliver leveret
Hvis der er noget som kunder, der handler på nettet, ikke kan lide, så er det at blive ”fanget” i deres eget hjem, mens de venter på en pakke, der skal leveres. Information om, hvornår varen bliver leveret, er dermed noget af det vigtigste, du kan give din kunde. Testshoppingen viste imidlertid, at der var god plads til forbedring blandt skandinaviske netbutikker, når kunderne befinder sig i kassen:
- 41 % oplyser, om varen leveres i dagtimerne eller om aftenen.
- 33 % oplyser tidsvindue for levering, dvs. f.eks. ”9.00–16.00”.
- 45 % giver hverken kunderne information om tidsvindue, om leveringen sker i dagtimerne eller om aftenen, eller om varen bliver leveret ude eller inde.
– Jo mere specifik du kan være om leveringstidspunktet, jo bedre. Hvis du som kunde får den besked, at varerne kommer på et tidspunkt mellem 9 og 21, give det en meget dårlig oplevelse, siger Kjersti Pedersen.
2. Du informerer ikke om, hvorvidt chaufføren leverer varen inde eller ude
Testshoppingen viste, at blandt de netbutikker, der tilbyder hjemmelevering, informerede kun 40 % om, hvor chaufføren leverer varen. Hvis kunden venter på en stor og tung vare, kan det imidlertid være afgørende at vide, om varen bæres ind, eller om den sættes ved indgangen.
Læs også: Det vil dine kunder vide om levering
3. Du giver ikke kunden valgmuligheder
Kunderne stiller stadig højere krav til valgfrihed og enkelhed, når de vælger netbutik.
Bring Research har vist, at kunderne sætter stor pris på at kunne vælge dato i kassen. Det er imidlertid noget, de færreste tilbyder: Blandt netbutikker, der tilbød hjemmelevering, fik 12 % mulighed for at vælge dato, og 20 % fik mulighed for at vælge tidsvindue. Hele 80 % gav ingen valgmuligheder.
– Det betyder, at de netbutikker, der tilbyder kunden at vælge leveringstidspunkt, nu står i position til at skille sig positivt ud fra andre netbutikker – og skabe sig konkurrencefordele, understreger Kjersti Pedersen.
Der findes også flere andre valgmuligheder, du kan give dine kunder – som mange netbutikker endnu ikke har taget i brug. Testshoppingen viste, at blandt de netbutikker, der tilbyder hjemmelevering, var det kun 25 %, der gav mulighed for ikke at være hjemme ved leveringen. 24 % gav mulighed for at vælge tillægsydelser – som at bære produktet ind, installere det og tage emballagen med retur.
Vidste du, at ...
Med Brings integrationsløsninger til din netbutik er det nemt at lade kunderne selv vælge leveringsmetode– og ændre leveringsvalget undervejs. Så stiger chancen for, at de får varerne leveret, som de ønsker det – og at de trykker ”køb”.