Succes med e-handel på tværs af Norden

Overvej dette, hvis du vil have succes med e-handel på tværs af Norden

Komplicerede toldregler og udregning af afgifter – og hvad nu, hvis varen kommer retur? Det kan måske lyde svært at ekspandere over landegrænserne, men med nogle enkle råd kan handel i Norden være både enkelt og forudsigeligt.

pakkebånd terminal

Der findes et stort potentiale for danske netbutikker i Norden. Ikke bare på grund af fysisk nærhed, men også på grund af sproglige og kulturelle ligheder. Men selvom meget kan virke ens, er der alligevel nogle ting, du skal være opmærksom på.

Noget af det vigtigste, du skal have på plads, når du vil forsøge at etablere dig i et ny land, er viden om og en plan for, hvordan du skal få succes. Der er også en række andre punkter, du med fordel bør læse op på, inden du tager skridtet ud af landet.

Herunder har vi samlet tre gode råd til, hvordan du får succes med en nordisk satsning:

1. Få styr på toldreglerne

– Udfordringen for mange netbutikker er, at de mangler viden om, hvordan de skal etablere sig på et nyt marked. Hvordan skal man organisere sig? siger Lars Thomas Sønningdal Forretningsudvikler Toldtjenester hos Bring, og tilføjer:

– Mange gør processen vanskeligere for sig selv og kan ende med større omkostninger end nødvendigt. Første skridt, når din netbutik skal etablere sig i et nyt land, er at vælge en logistikaktør med lokal tilstedeværelse og omfattende viden, siger Lars Thomas videre.

For at få et overblik over, hvilke regler, der gælder i forskellige lande og samtidig samle gode råd og tips til, hvordan du mest effektivt og økonomisk får fodfæste på et nyt marked, kan det være en god ide at bede om hjælp. Bring har f.eks. sit helt eget toldrådgivningsteam, der har helt styr på reglerne og kan guide dig gennem opstartsprocessen.

Digitalisering af toldarkivet 

Korrekt-udfyldt-digitale-tolddokumenter er grundlaget for en effektiv fortoldning. Et digitalt toldarkiv giver dig et bedre overblik og mere kontrol med dine forsendelser. Her samles alle dine toldoplysninger digitalt, bl.a. analyser, søgninger, rapporter og efterlysninger. Det hele kan også nemt deles med dine kolleger, uanset hvor i verden de befinder sig. 

– Med et digitalt toldarkiv og analyseværktøj slipper du for at have dokumenterne spredt flere steder. Enkle søgninger giver dig de oplysninger, du skal bruge, næsten med det samme, forklarer Lars Thomas.

Returnering og toldrefusion 

Udregning og tilbagebetaling af toldafgifter fra staten kan være lidt af en hovedpine. Men det kan du få hjælp til, så du er sikker på at få den korrekte refusion af told og afgifter ved returneringer. Her er der mange penge at hente. 

Du kan nemlig få afgifterne tilbage for alle de varer, der kommer retur. Men du skal dokumentere, at returneringen er sket, og her kan et digitalt toldarkiv være en god hjælp.

– Det er vigtigt at huske, at det er muligt at få hjælp til det, der kan fremstå som besværlige processer. Vælg en samarbejdspartner, som har stor erfaring med netop det, siger Lars Thomas.

2. Tænk igennem, hvordan du løser logistikken

Vækst kan kræve meget tid og store investeringer. Måske skal du udvide dit lager for at kunne håndtere en øget efterspørgsel? Og er det egentlig muligt at konkurrere på lige fod med lokale aktører, når du sender varerne fra dit eget lager?

– Med en fulfilment-løsning kommer du tættere på dine kunder, får lokal tilstedeværelse, hurtigere leveringstid og sikrer en mere bæredygtig handel på tværs af landegrænserne, fordi varerne fysisk befinder sig tættere på modtageren. Samtidig slipper du for at benytte egne ressourcer på at håndtere dine ordrer, forklarer etableringsansvarlig for tjenesten Shelfless hos Bring, Rickard Slettmyr.

Et fulfilment-lager giver dig en større grad af fleksibilitet, fordi du kan skalere dit lager afhængig af efterspørgslen, sikre effektiv håndtering af dine varer og opnå stordriftsfordele.

3. Netværk

Det er en fordel at samarbejde med en kendt og erfaren logistikaktør, hvis du skal satse på et nyt marked. Det mener Manager for logistik og support hos Bring, Hanne Bakken. Hun peger især på de fordele, du får ved at vælge en aktør, der er til stede i alle de nordiske lande.

– En logistikaktør der dækker flere nordiske lande, fører til godt samarbejde på tværs af grænserne. Du vil også nemt kunne udvide til flere lande uden at skulle samarbejde med flere forskellige logistikpartnere. Desuden sikrer en så tilpas hurtig leveringstid, at slutbrugerne ofte ikke mærker, at forsendelsen kommer fra et lager i et andet land, forklarer hun.

Én logistikpartner gør også, at værdikæden bliver mere transparent. Du vil bedre kunne se, om der opstår fejl, og du vil desuden kunne beholde overblikket over vigtige aspekter – som at sikre chaufførernes arbejdsvilkår og løn.

– Vælg en aktør, der er velkendt og har lang og god erfaring. Bed også om en gennemgang af hele din værdikæde, så du får den logistikløsning, der passer præcis til dig og din virksomhed, råder Hanne.

Vil du have hjælp til din handel på tværs af landegrænser?

Vores toldrådgivere hjælper dig med opgaver gennem hele toldprocessen, hvad enten det gælder råd og vejledning eller håndtering af selve processen.

Del artikel