7 tips til effektiv emballering og forsendelse

7 tips til effektiv emballering og forsendelse

Valg af den rigtige type emballage og brugen af ​​smartere forsendelsesmetoder er indsatsen værd. Disse enkle tips og tricks hjælper dig til at minimere dine omkostninger, spare dig for tid under selve pakningen og sikre bedre beskyttelse af de varer under forsendelse.

En kasse er pakket

1. Vælg den rigtige emballage

Vælg emballage, der passer i størrelsen til dine varer uden at efterlade for meget ekstra plads. Fragtomkostningerne bestemmes af størrelse, volumen og vægt, så undgå at betale for luft og tom plads. 

TIPS:

  • Test flere forskellige størrelser og typer af emballage, der passer til de fleste af dine varer. Vælg få ud, og lad disse være dine "standardemballager”, som du kan benytte til størstedelen af dine ordrer. 

2. Standardiser dine pakkerutiner

Lav tydelige retningslinjer for pakkestationen og gode "opskrifter" til, hvordan dine varer pakkes mest optimalt. 

TIPS:

  • Lav tjeklister, der beskriver og tydeliggøre hvert trin i pakningsprocessen. Så lærer alle medarbejdere de nødvendige trin, lige fra at vælge den rigtige emballage, hvordan varerne placeres i emballagen, til hvordan labels og mærkninger placeres korrekt på pakkerne

3. Organiser dit lager så effektivt som muligt

Ved at omrokere på lagerhylderne og i pakkeområdet kan du spare meget tid. Flyt dine bedst sælgende produkter og kampagnevarer tættere på pakkeområdet, så har du kortest til disse varer. Et andet smart tip er at, forhåndspakke de mest populære varer og placere dem på de hylder, du har hurtig adgang til. 

Har du produkter, som ofte sælges sammen, så sæt dem tæt på hinanden på lagerhylderne. 

Det er også tidsbesparende at markere hylder og rækker med tydelige skilte, så man ikke skal bruge tid på at lede efter varerne. 

TIPS:

  • Du kan spare meget tid og frustration ved at oprette en pakkezone, hvor alle de nødvendige hjælpemidler til at pakke dine varer, er placeret på en logisk og pæn måde (såsom sakse, pakningsknive, tape og labels). 
Lagergang mellem to hyldereoler
Et godt organiseret lager med ryddelig og tydelig markeret hyldesektioner gør arbejdet enklere.

4. Forbered dig godt på de travleste perioder

Alle, som arbejder i en netbutik ved at når julehandlen starter i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday, øges salget betydeligt. Der vil være perioder på året, som er mere hektiske end andre. Så det kan være en god ide, på forhånd, at forberede noget af pakningen og materialerne. 

TIPS:

  • Inden de travleste perioder bør du forbedre alt hvad du kan på forhånd, f.eks. samle emballagen og fylde det med stødabsorberende materiale. 
  • Hvis du har specifikke varer, du forventer eller ved sælger godt, kan du pakke en stor mængde af disse på forhånd. Jo flere processer du kan gøre inden, jo bedre sikre du dig, at dine ordrer leveres til kunderne til tiden. 

5. Invester i emballage af god kvalitet

Fald ikke for fristelsen til at spare et par kroner, når det kommer til indkøb af kasser og anden emballage. De ekstra kroner du bruger på emballage af god kvalitet, kan spare dig for unødvendige omkostninger ved beskadigede gods og ødelagte varer. 

TIPS:

  • Bedre og stærkere emballage beskytter dine varer bedre, og kan hjælpe dig til at bruge mindre emballage, hvilket igen kan give lavere fragtomkostninger. 
Tre brune kasser i gruppe
Emballage, der er stærk nok til at modstå håndtering og transport, kan spare dig for ekstra arbejde og omkostninger.

6. Kommuniker tydeligt dine fragt- og leveringsvilkår

Glem ikke at svare tydeligt på de spørgsmål, som dine kunder har, når det gælder fragt og levering. 

TIPS:

  • Lav en FAQ-side, der svarer på de mest almindelige spørgsmål om pakning, fragt, retur og leveringstid. 
  • Husk at opdatere siden, så den afspejler aktuelle forhold og eventuelle ændringer under travle perioder. Husk også at medtage oplysninger, som måske er knap så positive f.eks. større forsinkelser eller lignende. 

7. Undgå forsinkelser med korrekt adresseoplysning

Sørg for, at dine kunders adresseoplysninger er korrekte. Når du medsender et mobilnummer ved overførslen til din transportør, modtager dine kunder opdaterede oplysninger om deres levering undervejs. 

TIPS:

Uanset om du er ved at opstarte en netbutik eller optimerer dine eksisterende rutiner - så kan det altid betale sig at se på dine pakke- og forsendelsesrutiner. Ved at effektivisere disse processer, sparer du både tid og penge i det lange løb. 

Har du en netbutik og er du interesseret i gratis indsigt i dine kunder?

Sammen med analysefirmaet Ipsos giver vi løbende indsigt i de skandinaviske forbrugers adfærd og præferencer, når de handler på nettet. Indsigt, der hjælper dig, til at optimere din netbutik, så du bedre når ud til din målgruppe. 

Abonner på e-handelsrapporterne fra Bring Research, så er du altid opdateret med de nyeste tendenser inden for skandinavisk e-handel. 

Del artikel