Fleksible fulfilmentløsninger i en brydningstid

Fremtidens e-handel: Fleksible fulfilmentløsninger i en brydningstid 

Kun få brancher har udviklet sig med samme hastighed som e-handlen, især under pandemien, hvor der skete en eksplosiv vækst. Branchen påvirkes konstant af hurtige ændringer i forbrugeradfærden og den voksende globalisering. Det stiller store krav til fleksible og bæredygtige løsninger.

En lagerarbejder
Publiceret 21.11.2023

- Efterhånden som forbrugerne har vænnede sig til tilgængeligheden og variationen i e-handlen, handler kundetilfredshed i højere grad om, hvor gnidningsfrit det er at foretage et køb - er det nemt at betale og hvor hurtigt sker levering?, siger Lars Lindgaard, Landechef Shelfless Danmark.

Udviklingen kræver fleksible løsninger 

Lars har arbejdet med e-handel siden starten af 00'erne, og han fremhæver en tydelig forskel mellem dengang og nu: I e-handlens begyndelse havde webshopsene unikke produkter, som var nemme at markedsføre. Sådan er det ikke længere. I takt med globalisering og den hurtige udvikling i e-handlen forsvandt de unikke varer også. 

I dag konkurrerer man med store aktører som f.eks. Amazon og andre online markedspladser, der næsten kan tilbyde de samme produkter. Og ofte ved forbrugerne ikke engang, hvor varerne bliver sendt fra.

Lars Lindgaard, Landechef Shelfless Danmark

Lars Lindgaard, Landechef Shelfless Danmark.jpg
Lars Lindgaard

- Vi oplever i øjeblikket en negativ vækst i e-handlen, delvist på grund af den kraftige stigning tidligere og eksterne påvirkninger som inflation, renteniveau og krig. Derfor er vi hos Shelfless nød til at spørge os selv, hvorfor vi eksisterer, og hvad vores kunder egentlig ønsker?  Vi ser især, at bæredygtighed er vigtigt for både for e-handlere og forbrugere, som i højere grad forventer tilpasset løsninger, der opfylder deres behov i forhold til pris, sortiment, kvalitet, leveringsmuligheder og returpolitik. Derfor er det vigtigt for os at automatisere vores lagre, så vi bedre kan hjælpe vores kunder med lavere omkostninger og forbedret rentabilitet.

Fokus på bæredygtighed 

Svaret findes i den fulfilmentløsning, som Shelfless tilbyder. Shelfless samler flere e-handlere på 17 multi-client lokationer i hele Norden. Her håndterer Shelfless hele eller dele af logistikkæden, herunder modtagelse af varer, levering og returnering - altid med fokus på kundeservice og bæredygtighed som blandt andet tiltag der reducerer unødvendig luft i pakkerne, minimere emballagespild og fælles indkøb af emballagematerialer. Desuden bliver alle nye lokationer bygget efter BREEAM certificeringen og eksisterende bygning opgraderes med blandt andet solceller på taget. 

Med lokale lagre i hele Norden, giver Shelfless alle webshops uanset størrelse, mulighed for at komme tættere på deres kunder, og er et springbræt til at nå ud på nye markeder globalt, da webshopsene kan konkurrere på lige fod med internationale aktører. 

- Vi oplever, at flere kunder efterspørger lokal placering af produkter på flere fulfillmentlagre i Norden. Dette skyldes både behovet for hurtigere leveringstider, nødvendigheden af fortoldning i Norge, ønsket om at være tættere på de europæiske markeder og lokal håndtering af returprocessen i det enkelte land. Det nedbringer ikke kun til Co2-udledning og transportomkostningerne, men bidrager også til en mere effektiv fortoldningsproces ind til Norge, siger Lars. 

Vi tilbyder både store og små webshops de samme fordele som giganterne uden, at de skal investere store summer i egne lagre.

Lars Lindgaard

- Shelfless er en skalerbar løsning, hvor vores kunder kun betaler for det, de rent faktisk bruger. Her kan vi håndtere de hurtige skift i volumenerne og tilbyde fleksible lageromkostninger. På den måde kan vores kunder tilpasse deres lagerkapacitet efter hvad de har brug for her og nu og samtidig minimere deres omkostninger, fortsætter Lars. 

I fremtiden forventer Lars, at forbrugernes krav vil fortsætte med at stige. Pris, udvalg og bæredygtighed vil være afgørende faktorer. Det betyder, at webshopsene skal være endnu bedre til at levere en bredere vifte af tjenester og services for at imødekomme kundernes forventninger. 

- Vi er overbeviste om, at vi har de rette løsninger for fremtiden, og at vi kan forblive førende inden for e-handelslogistik, både i Norden men også globalt, og vi ser frem til de muligheder fremtiden byder, afslutter Lars. 

Vil du vide mere om Shelfless?

Shelfless er en fulfilmentløsning til dig og din webshop, hvor vi tager os af hele dit logistikflow, fra modtagelse til levering og returnering.

Del artikel