Gør din webshop klar til Black Friday

Gør din webshop klar til Black Friday

Det er ved at være tid til at forberede netbutikken på jul og Black Friday, som er startskuddet til året vigtigste handelsperiode. Black Friday er blevet en stor og vigtig dag rent omsætningsmæssigt for webshops. Er du klar? Vi giver dig her nogle tips til, hvordan du kan forberede din webshop til peak.

I vores seneste e-handelsrapport fra Bring Research får du flere gode tips og råd til, hvordan du forbereder dig på Black Friday.

Download "Bliv klar til Black Friday og jul"

Black Friday er blevet et stort og etableret fænomen, og konkurrencen om kunderne på nettet er stor. Flere og flere vælger at handle på nettet, da det opleves som nemmere og mere fleksibelt end at handle i fysiske butikker. De slipper for at stå i kø, varerne er lettilgængelige, udvalget er stort og det er en tryggere måde at handle på under den nuværende pandemi. Muligheden for at gøre en god handel er også en vigtig grund for mange.

For at holde dig opdateret omkring, hvad der er vigtigt for de e-handlende, gennemfører vi jævnligt undersøgelser blandt skandinaviske forbrugere – Bring Research. En undersøgelse af Black Friday blev gennemført kort efter julehandlen var forbi. Dengang var der kun 18%, der svarede, at de udelukkende havde handlet i fysiske butikker i denne periode, hvilket var en nedgang fra 22% året inden. Det betyder at netbutikkerne har et godt greb om Black Friday. Spørgsmålet er om trenden vil fortsætte? Så længe vi befinder os under en pandemi, er det jo vigtigt at holde afstand og undgå fysisk kontakt. Vil flere derfor handle på nettet under Black Friday i år?

Stort potentiale for mersalg

I 2020 sagde 44% af kunderne, at de havde benyttet sig af tilbuddene på Black Friday, hvilket betyder, at der fortsat er stort potentiale for at sælge endnu mere på nettet.

Der er dog delte meninger om Black Friday blandt kunderne. Mange mener, at det fremmer overforbrug, og at det ikke er miljøvenligt. Det opleves også som stressende og besværligt hos nogle, og mange siger, at de ikke stoler på de tilbud, der gives. Hvis webshoppene ønsker at sælge mere til flere kunder, er det vigtigt at være klar over disse modargumenter.

Når kampen om kunderne og kronerne er ekstremt store i denne periode, hvad kan du så gøre for at tiltrække både nye og gamle kunder?

2600x600pix_Black Friday
Black Friday udgør en stor del af den samlede omsætning for mange webshops.

Vigtigt at skabe tryghed

De kunder, der vælger at handle på nettet, forventer andre ting end dem, der udelukkende handler i fysiske butikker. De e-handlende er ude efter at spare tid og penge samt undgå stress og køer. De ønsker valgmuligheder og fleksibilitet. 

Vores kundeindsigt viser, at det er endnu vigtigere, at webshoppene imødekommer kundernes behov under højsæsonen allerde inden jul og sørger for, at de kan føle sig trygge. Det handler bl.a. om at give relevante oplysninger til kunden gennem hele købsprocessen. Vidste du for eksempel, at hurtig levering og hjemmelevering er meget vigtigere for kunderne i julen end resten af året?

Kommunikation er nøglen

  • Kun 13% foretog impulskøb, da de besøgte en webshop eller en fysisk butik under Black Friday i 2019.
  • Hele 60% svarede derimod, at størstedelen af det de købte var ting, som de allerede havde planlagt at købe, og at de søgte efter gode tilbud.

Det er derfor vigtigt, at kommunikere med kunderne i god tid før peak-perioden, for at gøre dem opmærksomme på dine tilbud. Eftersom mange oplyste, at de ikke stolede på tilbuddene i denne periode, er det smart at tydeliggøre før- og efter-priser, som kunderne kan stole på.

Selvom Black Friday regnes som starten på julegavehandlen, viser vores undersøgelse, at kunderne mest handler til sig selv. Det kan derfor betale sig at differentiere kommunikationen til dem, der handler til sig selv, og dem, der køber gaver.

Sørg for at skabe en problemfri købsoplevelse! Det gør du ved at holde kunderne informerede, hele vejen frem til at varen er blevet leveret.

Brug flere kanaler

Bring Research-rapporten viser, at kunderne bruger flere kanaler for at finde det perfekte tilbud på Black Friday. De fleste fandt deres tilbud ved at gå direkte til webshoppen (38%), men også nyhedsbreve og medlemstilbud var udløsende triggere for køb. Hele 26% benyttet også Google eller en anden søgemaskine for at finde tilbud inden Black Friday. Overvej derfor at kommunikere dine tilbud via forskellige kanaler forud for selve peak-perioden.

Jul pakker
Chauffør leverer til døren. Hjemmelevering er meget vigtigere for kunderne i julen.

Udvid returfristen, og tilbyd hjemmelevering

Hvad lægger kunderne vægt på, når de køber julegaver på nettet? Hele 82% mener, at udvidet returfrist er vigtig. Det er ikke så mærkeligt, eftersom hele 63% starter julehandelen allerede på Black Friday. Det gælder uanset alder og køn. Udvidet returfrist skal fremgå tidligt i købsprocessen. Det gør dine kunder trygge og øger sandsynligheden for, at købet gennemføres.

Leveringsalternativer som hurtig levering og hjemmelevering er meget vigtigere for kunderne i julen end resten af året. Af de adspurgte mener

  • 82%, at det er vigtigt at få varerne hurtigt leveret.
  • 60%, at de ønsker at benytte hjemmelevering.

Det betyder, at hvis du ikke har dette leveringsalternativ i din webshop, kan det være en god ide at tilbyde det i denne periode.

Med tjenester og alternativer, som er tidsbesparende og forenkler hverdagen, giver du merværdi til dine kunder!

Opsummeret – sådan forbereder du dig til Black Friday, 8 hurtige tips:

  1. Sæt fokus på smart og tryg julehandel i stedet for personligt forbrug. At opfordre til overforbrug kan have den modsatte effekt hos mange kunder.
  2. Kommuniker i god tid for at gøre kunderne opmærksomme på webshoppens tilbud under Black Friday.
  3. Benyt flere forskellige kanaler for at få dine Black Friday-budskaber frem. Det kan give dig salget i stedet for konkurrenterne.  
  4. Skab tillid ved at være transparent med før- og efter-priser.
  5. Hav forskellige budskaber til dem, der handler til sig selv, og dem, der skal købe gaver.
  6. Hold kunderne informerede undervejs, frem til at varen er blevet leveret.
  7. Tilbyd fleksible bytte- og returordninger.
  8. Sørg for, at du har de rette leveringsalternativer på plads, f.eks. ekspres- og hjemmelevering.

Vil du vide mere om, hvad der er vigtigt for kunderne under Black Friday og julegavekøb?

I vores seneste undersøgelse har vi spurgt 3.000 skandinaviske kunder om deres præferencer når de handler på nettet under Black Friday og jul.

Publiceret 08.07.2020
Sidst opdateret 09.06.2021