Glem alt, hvad du har lært om onlinesvindel

Glem alt, hvad du har lært om onlinesvindel - disse metoder gælder nu

Det er ikke længere nok at være opmærksom på sproget og afsenderens e-mail til at opdage onlinesvindel. Tjek her, hvad du skal være opmærksom på, for at undgå at falde i svindelfælden.

Ung mand, der handler på nettet.
Publiceret 2023-02-22 Sidst opdateret 2023-03-28

– Svindlere udvikler hele tiden deres metoder, og de gamle råd er ikke så gode, som de var engang. Nu ser vi, at de bruger et bedre sprog, og afsenderadresser kan nemt forfalskes. At stole på dette kan give en falsk tryghed, siger Tore Orderløkken. 

Han er chef for informationssikkerhed i Bring og Posten Norge og ved alt om, hvordan onlinesvindel fungerer.

Tore-Orderlokken
Tore Orderløkken

Store og pålidelige mærker bliver misbrugt gang på gang i svindelforsøg. Især før helligdage og særlige dage ser vi, at antallet af svindelforsøg stiger markant. 

Årsagen til dette er blandt andet, at vi på det tidspunkt bestiller flere pakker på nettet, og at flere løber større risiko for at blive snydt af falske beskeder om at betale for at hente en pakke.

– Det er nemt at forfalske e-mailadresser, hjemmesider og telefonnumre. Samtidig er det også nemt at kopiere firmalogoer og lignende for at få det til at se så autentisk ud som muligt, siger Tore Orderløkken.

Men fiduserne omfatter ikke kun falske e-mails og sms'er, men også telefonopkald. Sms-beskeder og mails, hvor kriminelle udgiver sig for at være fra politiet, er steget markant.

Hold øje med disse advarselstegn

  • Vil afsenderen have dig til at gøre noget?
  • Spørger afsenderen om brugernavn, adgangskode, kreditkortoplysninger eller lignende?
  • Indeholder beskeden noget akut, som at der kan ske noget slemt, hvis du ikke gør noget – eller en form for gevinst eller fordel for dig?
  • Tjek afsenderens adresse og links: Hvis de er ukendte eller mærkelige, bør du være mistænksom. Men pas på: Det er nu nemt at forfalske en afsenderadresse. At det er, eller ser ægte ud, er ikke altid et tegn på, at e-mailen eller SMS'en kommer fra en afsender ud kan stole på.
ung-tjej-sitter-handlar-på-nätet.jpg
Det vigtigste for ikke at blive snydt af online-svindel er at være skeptisk.

Bring beder dig aldrig om at betale

På baggrund af de mange svindelforsøg, som danskerne hver dag udsættes for, har Bring udarbejdet sider med råd og vejledning mod svindel på nettet.

Vi udsender aldrig SMS eller mails, hvor vi beder dig betale for sporing eller lignende. Hvis du modtager en e-mail eller sms fra "Bring", der beder dig følge et link for at logge ind for at betale, bør advarselslamperne være tændt. Klik aldrig på et link, som du har mistanke om er en fidus.

Hvis du modtager en uventet eller mærkelig e-mail, eller en anden forespørgsel, er det en god idé at tænke sig om, før du klikker eller handler.

Beskyt dig selv online

  • Brug to-trins login, hvor det er muligt.
  • Opret lange og unikke adgangskoder til alle websteder, du bruger. En god idé er at bruge et digitalt værktøj til at opbevare og administrere adgangskoder sikkert.
  • I tilfælde af identitetstyveri, kan dit cpr-nummer misbruges. Ved at udelukke dig selv fra et kredittjek minimerer du risiciene.
  • Foretag regelmæssige opdateringer til antivirusprogrammer og anden software på din computer.
  • I tilfælde af mistænkelige sms'er og mails – besøg virksomhedens hjemmeside og log ind derfra, i stedet for at klikke på usikre links.
Del artikel