Klar til Black Friday?

Klar til Black Friday? Sinnerup og POMPdeLUX giver dig 9 tips til, hvordan du på forbereder leveringen fra din webshop

En af årets travleste shoppingperioder nærmer sig - Black Friday og Black Week. Indsigt fra Brings e-handelsrapport Bring Research viser, at kun halvdelen benyttet sig af tilbuddene i løbet af disse dage sidste år. Hvordan kan webshoppene få endnu flere kunder i år? Vi har spurgt to af Danmarks mest populære webshops om, hvordan de forbereder sig på Black Friday.

Det er vigtigt at forstå både, hvad der motiverer kunderne til at købe, men også hvilke barrierer der er, som måske får forbrugerne til ikke at shoppe i denne periode. Black Friday har vokset sig større i de senere år, men der er stadig forbrugere, der ikke udnytter tilbuddene. Derfor har vi bedt webshoppene Sinnerup og POMPdeLUX om at dele deres bedste forberedelsestips til højsæsonen.

Sinnerup er en 100% danskejet familievirksomhed, der sælger alt inden for interiør, møbler og mode. De fortæller, at det, der får kunderne til at handle hos netop dem, er at de har lækre livsstils produkter, som man ikke finder mange andre steder - samlet på ét sted.

POMPdeLUX sælger stilfulde og skandinavisk-inspireret børnetøj i en unik stil, der understreger børnenes personlighed. Til hvorfor kunderne akkurat vælger dem, mener POMPdeLUX det skyldes, at de har mange loyale kunder, der vender tilbage igen og igen på grund af det de står for – deres brand, kvalitet, udtryk og ikke mindst pris.

Start i god tid

Vent ikke for længe med at forbedrede dig! Hos Sinnerup begynder de allerede at planlægge øget bemanding og oplæring i august/september.

- Derudover starter vi på at aftale hvad tilbuddet skal lyde på til Black Friday og der laves grafik. Herefter kører vi jobsamtaler og oplæring fra oktober, fortæller Jes Appel, Marketing & Ecommerce Manager hos Sinnerup.

Gitte Panayotis Diakovasilis, CSO hos POMPdeLUX, påpeger dog, at hvis du er en relativt agil organisation og kan omstille dig på meget kort tid, så behøver du ikke at træffe beslutninger for Black Friday så tidligt.

- Selvom vi, på trods af Black Friday, finder det utrolig vigtigt at være tro mod vores eksisterende gode kunder, afventer vi vores beslutning vedrørende indsatsen til Black Friday, så lang tid som overhovedet mulig, siger hun.

Prissætning er en stor del af forberedelserne til Black Friday.

Det er vigtigt, at spar budskabet er enkelt at forstå.

Jes Appel, Marketing & Ecommerce Manager hos Sinnerup

Gitte nævner, at prisfastsættelse er vigtig, men påpeger, at kommunikation omkring prissætningen er endnu vigtigere samt hvor du kommunikerer.

Kvinna som öppnar paket med nya skor
Sørg for at dine kunder får en så friktionsfri købsoplevelse som muligt.

Optimer lagerbeholdningen og skalere systemerne op

Da presset på både lagerkapacitet og lagerpersonale har tendens til at stige kraftigt i denne periode, foreslår Jes at det er en god ide at øge bemandingen på lageret, så det er muligt at overholde de normale leveringstider så meget som muligt.

- Vi ansætter og oplærer lager-, Black Friday- og juleassistancer på vores lager, sier han.

Hos POMPdeLUX er de vant til at forberede sig på intensive salgsperioder flere gange om året, da de generelt er en meget udpræget virksomhed med store sæsonudsving.

- Vi forbereder os på peak ca. 6 gange om året, hvilket gør at det næsten er rutine for os, siger Gitte.

Gitte mener også at du altid skal sørge for at dine websider er købsoptimeret så meget som muligt - med fokus på mobil først. Jes forudser at på grunn av den rådende coronasituasjonen vil det nok bli endnu flere kunder som vil vælge hjemmelevering i år, frem for afhentning i pakkeshops, som de fleste af dine kunder benytter normalt.

Tips 1-5: Planlægning og forberedelse

  • Vent ikke for længe med forberedelserne.
  • Planlæg prisstrategien og kommunikationen vedrørende prissætningen nøje, og sørg for at spar budskabet kommunikeres tydeligt.
  • Sørg for at have tilstrækkelige ressourcer til at plukke og pakke, når du drifter dit eget lager.
  • Sørg for, at systemer og webshoppen er så købsoptimerede som muligt og frem for alt til mobil.
  • Vær forberedt på, at flere kunder sandsynligvis vil have hjemlevering i år.
Barn som öppnar paket

Informer kunder løbende

En hektisk periode som under Black Friday kan føre til længere leveringstider end normalt på grund af de øgede mængder. Hvad skal man tænke på, for at sikre, at kunderne stadig er tilfredse?

- Vi kommunikerer altid tydeligt, før kunden foretager et køb, at der på grund af ekstra travlhed i forbindelse med Black Friday kan forekomme længere leveringstid end normalt, siger Jes. Vi arbejder progressivt og informerer kunden, hvis der skulle være tale om ekstra lang leveringstid.

Om kunderne er mere tålmodige, når det gælder levering i forbindelse med hektiske salgsperioder som Black Friday, så har butikkerne meget forskellige oplevelser omkring dette:

Sinnerup oplever, at kunderne viser en vis forståelse af dette og er gode til at forstå, at der kan være længere leveringstider, mens POMPdeLUX oplever, at danske e-handelskunder generelt har meget høje forventninger til leveringstider. Derfor er det et godt tip, altid at styre forventninger på forhånd og fortælle dem, at der kan opstå forsinkelser og informere kunden undervejs.

Man bør sikre at man altid overholder det man lover – og helst overpræstere.

Gitte Panayotis Diakovasilis, CSO hos POMPdeLUX

- Vi sørger for at holde det vi lover i forhold til leveringstid, kundeservice og retur, siger Gitte.

- For at sikre glade og tilfredse kunder i en så intens salgsperiode som Black Friday, bør du informere og kommunikere ekstra skarpt og tydeligt til dine kunder, påpeger Jes.

Retur er vigtig i denne periode

Hos Sinnerup afsætter de mere personale til at håndtere returneringer under Black Friday. Jes understreger, at det er vigtigt at tilbyde længere returfrister under denne periode:

- Vi har fra oktober længere bytteservice frem til januar, så folk trygt kan købe deres julegaver i god tid, også til Black Friday.

POMPdeLUX udvider også vilkårene for bytte og retur:

- Da mange kunder køber deres julegaver på Black Friday, forlænger vi vores vilkår. Forlængelsen fortsætter hen over julen, for at tilgodese byttemulighederne af julegaver, konkluderer Gitte.

Tip 6–9: Implementering og returnering

  • Kommuniker altid tydeligt og ekstra skarpt til kunden, f.eks. ved længere leveringstider, så kunden er klar over dette.
  • Overhold altid det du lover kunden, og overgå helst forventningerne - hele vejen.
  • Afset mere personale til at håndtere returneringer i denne periode.
  • Sørg for at tilbyde længere bytte- og returvilkår, der fortsætter over julen - mange kunder har tendens til at købe julegaver under Black Friday.

Hvis du også ønsker at få mere ud fra dette års vigtigste salgsperiode, vil disse 9 tip fra de erfarne e-handelsaktører være nyttige. Brug dem som en tjekliste - så er du bedre rustet til at levere hurtigt, effektivt og som kunderne forventer det.

23.10.2020