Hverdag med bæredygtig levering

I flere år har vi i Bring arbejdet for at reducere vores miljø- og klimapåvirkning.

Vi har uddannet vores chauffører og medarbejdere i grønnere kørsel, arbejdet med ruteoptimering og løbende moderniseret vores bilpark. I dele af vores koncern fragter vi med tog, og i andre dele stiller vi krav til fossilfrie brændstoffer som HVO, biogas og el. 

En af de vognmænd, der har valgt at investerer i el-varebiler er Aslan Celik, der kører for Bring i København.  Han har kørt for Bring i en årrække og valgte i 2019, at investere i fire ny el-varebiler af mærket Man elektrisk MAN e-TGE.

Mathias Bencke, Aslan Celik, Kasper Merrald i Bring ved siden af ​​elbil
Mathias Bencke, Aslan Celik, Kasper Merrald

- Vi har længe undersøgt muligheden for at arbejde mere bæredygtigt, og dermed mindske vores Co2 udledningen. Se vi på vores arbejde, består det primært i at køre varebiler, vi vil derfor rigtig gerne reducerer vores påvirkning på miljøet så meget som muligt. Derfor valgte vi også el-varebiler, da det blev tid til at udskifte til nyt, siger Aslan Celik om, hvorfor han valgte el-varebiler. 

El-varebilerne kører omkring 100 km om dagen, som giver en kuldioxidbesparelse på 100 kg* om ugen.  

Overgangen til el-varebiler er en vigtig del af puslespillet, for at imødekomme både vores kunders og modtageres stigende miljøkrav. Samtidig er det også et vigtigt skridt for Bring mod at nå det det overordnede miljømål - kun at benytte vedvarende energi i køretøjer og bygninger inden 2025. 

- Jeg tror at det er vigtigt, at vi handler nu - i 2025 er der et krav om at vi alle skal gøre det. De modtagere vi leverer til, bliver også mere og mere miljøbevidste, så hvorfor vente? Jeg er sikker på, at teknologien i elbiler er endnu bedre om 5 år, men bilerne er allerede rigtig fornuftige. Det er en investering man foretager sig, men økonomisk sparer man meget på ikke at skulle tanke op, og samtidig gør man en god indsats for miljøet, siger Aslan.

Når det kommer til køreglæde og selve følelsen, mener Aslan, at der både er ligheder og forskelle på el-varebilerne sammenlignet med en "almindelig". Prisen adskiller sig også noget. 

- I praksis adskiller det sig ikke meget, men der er selvfølgelig en vis forskel i kapacitet og rækkevidde, det skal man huske at planlægge efter. Rækkevidden på bilerne går lige til grænsen, derfor stiller vi også krav til at vores chauffører er uddannet i at køre el-varebil, så vi får det maksimale ud af bilerne, ellers vil det ikke være muligt at gennemføre ruten, siger Aslan. Ser man i stedet på selve komforten, kan jeg absolut ikke klage. Det er sjovt og behageligt at køre, hvilket bestemt ikke er dårligt. Startomkostningerne kan være lidt dyrere, men i det lange løb tjener du økonomisk på det.

Rækkevidden for en el-varebil er knap 173 km, afhængig af vejr og kørselsforhold. Bilerne oplades en gang dagligt på ladestanderne, som er placeret på terminal i Greve. Her kommer en del af elektriciteten fra solceller, der er placeret på taget af bygningen. Bilerne kan dog oplades hvor som helst, hvilket giver chaufførerne tryghed.  

Når det kommer til respons fra chauffører og modtagere, har det kun været positivt, siger Aslan. 

- Situationen med pandemien betyder, at vi ikke møder modtagerne på samme måde som før, men de som vi har mødt, har nysgerrigt spurgt ind til bilen og mange er blevet overraskede, når vi fortæller at den drives af 100% el, siger Aslan og afslutter med at sige at det helt klart var den rigtige beslutning at investerer i el-varebilerne.

Aslans tre bedste miljøtips: 

  • På arbejde: Vælg en elbil - du sparer både penge og miljøet. 
  • I din fritid: Gå eller cykel i stedet for at tage bilen - det er godt for både din sundhed og miljøet. 
  • Resten af ​​livet: Tænk på fremtid, og de næste generationer når du tager et valg!

*100 kg CO2e: CO2-ækvivalenter er en værdi, der konverterer alle klimaskadelige emissioner til den tilsvarende mængde CO2. Beregningen er baseret på en Well-to-wheel-værdi (WTW), hvilket betyder, at alle CO2e-emissioner i hele brændstofkæden er beregnet fra produktion af brændstof til forbrænding i selve udstødningsrøret. 

2020.10.22