Levering af blomster samme dag

Levering af blomster samme dag nyt succesrigt koncept for Zetas Trädgård

Da coronapandemien spredte sig i landet i foråret 2020, steg uroen over situationen i havecenteret Zetas. Så opstod tanken om personlige blomsterkasser til hjemmelevering samme dag. En idé, der blev udviklet sammen med Bring og viste sig at blive en kundesucces.

Zetas frodige have har eksisteret i mange år, og den er blevet et velbesøgt udflugtsmål for plante- og haveelskere. I de sidste 20 år har gartneren, forfatteren og tv-profilen Victoria Skoglund drevet havecenteret. Kundeoplevelsen er et af Zetas kendetegn med fokus på kreativitet, personlighed og bæredygtighed. Butiksoplevelsen er en vigtig del af konceptet, men i de seneste ca. 5 år har man også kunnet købe dele af sortimentet i Zetas webshop.

Læs mere om vores budtjenester, og book bud

Corona skabte kreativ panik – hvordan kan kunderne få deres planter på nye måder?

Da corona-restriktionerne blev indført i begyndelsen af 2020, var det midt i den vigtige opstartssæson på Zetas. Foråret er en af de vigtigste perioder i havecenteret. Her bliver butikken fyldt med mennesker, der har ventet på at få frisket deres egne haver og altaner op med nye farver og grønne planter.

– Da sundhedsmyndighederne kom med anbefalingerne om, at vi skulle blive hjemme og helt undgå kontakt med andre, så vi først en helt tabt sæson foran os. Vi havde lige inden lukket op og fyldt butikken, og vi indså hurtigt, at det kunne få alvorlige konsekvenser for forretningen. Vi tilpassede os og flyttede kasserne og dele af virksomheden ud i gården. Men vi spurgte også os selv om, hvordan vi kunne få varerne hjem til kunderne på andre måder end normalt? fortæller administrerende direktør og grundlægger af Zetas, Victoria Skoglund.

Pelargonkasse
Færdige og sæsontilpassede kasser. Foto: Zetas Trädgård

Det var ud fra denne kreative panik, som Victoria kalder det, at idéen om at tilbyde færdige og sæsontilpassede kasser til hjemmelevering opstod. De første ”hjemmekasser” blev fyldt med alt fra blomster til tomater og matchede altansæt. Det hele begyndte som en prøve i mindre skala, hvor kunden bestilte en kasse på nettet og fik den kørt hjem samme dag med taxi i Stockholmsområdet.

Den store interesse for hurtig levering fik kravene til Zetas leveringstilbud til at vokse

Interessen for kasserne voksede hurtigt. Idéen fik god hjælp fra opmærksomheden på de sociale medier, hvor Victoria Skoglund er en kendt haveprofil. Victoria indså, at det ville blive svært at skalere volumen og lønsomhed, uden at udvikle leveringstilbuddet. Det var på det tidspunkt, hun fik kontakt med Brings bud- og ekspresvirksomhed.

– Jeg så en mulighed for at kunne udvikle konceptet med kasserne. Vores planter, krukker og indretning stiller store krav til leverancerne. De er skrøbelige, ofte svære at pakke og laste, og vi vil helst undgå store paller og emballager. De fleste af vores kunder er vant til at besøge butikken – det er en vigtig del af købsoplevelsen. De går meget op i at vælge omhyggeligt, og de forventer kvalitet og god service. For os er det vigtigt at kunne opfylde de samme forventninger, når varerne leveres hjem.

budbil bakom träd

Drøftelserne med Bring blev baseret på kundernes ønsker og efterspørgslen. Da corona-restriktionerne igen blev strammet i efteråret, besluttede Zetas sig hurtigt for at gentage forårets hjemmeleveringstilbud i en ny, mere skalerbar udgave.

– Vi ville kunne levere på andre tidspunkter, tilbyde sikre leverancer og sikre en håndtering af skrøbelige planter, som f.eks. ikke tåler kulde. Det var også vigtigt for os at kunne tilbyde kunderne, at de kunne handle direkte i webshoppen og få leverancen samme aften eller i weekenden – på det tidspunkt og den måde, de ønskede. Jeg oplever, at kunderne også er villige til at betale for den ekstra service, siger Victoria.

Hurtige, præcise budleverancer med et personligt touch, der passer til julehandelen

Med erkendelsen af, at Zetas populære julemarkeder, der normalt bærer indtægterne i december, ikke kunne gennemføres, måtte planerne laves om. Lige inden julehandelen blev samarbejdet med Bring søsat: levering samme dag i Stockholmsområdet for en del af sortimentet. De forskellige julekasser, personligt sammensat af Victoria med amaryllis, hyacinter, juleroser og lygter, blev hurtigt en veltimet og stor succes.

Nem bestilling på nettet, attraktive leveringsalternativer samt mulighed for at kunne følge sin bestilling, få besked om levering via sms og digital kvittering er også nogle centrale dele i Zetas og Brings fælles leveringsløsning. Kort med personlige hilsner fra Zetas og tydelig leveringsvejledning betyder også, at kunden føler sig unik, samtidig med at det gør det nemmere for chaufføren at vide, hvor kassen skal leveres.

Svart hvitt bilde af Victoria Skoglund
Victoria Skoglund, grundlægger og administrerende direktør for Zetas Trädgård. Foto: Zetas Trädgård

Det personlige og kvaliteten er vigtig for os. Hidtil har vi fået en rigtig positiv respons. Kunderne sætter pris på, at varerne leveres i så fin stand, og at det går så hurtigt!

Victoria Skoglund

Opmærksomheden på de sociale medier bidrog ekstra til markedsføringen af julekasserne. Flere af Zetas kunder delte film, billeder og positive oplevelser fra levering til udsprunget blomst. Victoria fortæller, at billeder af leveringsordrer også er blevet delt af kunder, som især har været glade for hurtigheden og kvaliteten, og at de har kunnet følge leverancen hele vejen.

Næste skridt – flere varer at vælge imellem med bestilling og levering samme dag

– Det har virkelig været sjovt at få så direkte og positiv feedback. Julekampagnen har styrket vores værditilbud! Det er et fælles arbejde og en rigtig god start på samarbejdet med Bring. Julekasserne har bidraget til, at vi har øget vores salg på trods af corona.

Julekasserne – nogle gange med tillægsordrer, som kunderne selv har valgt, blev leveret samme dag, som de blev bestilt inden for Stockholmsområdet. Også erhvervskunder benyttede muligheden for at sende gaver.

Träd på balkongen publ
Skrøbelige varer. Foto: Zetas Trädgård

– På sigt vil vi udvide, så kunderne kan vælge flere varer til levering samme dag, f.eks. ribsbuske eller mindre træer. Det kunne måske også være krukker og keramik, som vi ikke har leveret tidligere, fordi de er sværere at læsse og håndtere. Her ser vi en mulighed for at udvikle samarbejdet med Bring. Vores sortiment varierer desuden efter årstid og efterspørgsel, hvilket også stiller krav til et fleksibelt logistiksamarbejde med forståelse for vores behov.

For Victoria er leveringssikkerheden vigtig, ligesom det er let at pakke for Zetas, og at de kan stole på, at Bring håndterer varerne på den rigtige måde.

– Kommunikationen med Bring fungerer rigtig godt. Servicen over for kunden og præcisionen er høj. Vi leverede cirka 300-350 kasser i den hektiske juleperiode – mange flere leverancer, end jeg havde forventet – og ingen af dem gik i stykker eller blev dårligt behandlet af Bring. Nu er vi i gang med at se på, hvordan vi kan udvikle samarbejdet fremover, og jeg ser gode muligheder for at skalere op med flere hurtige, præcise hjemmeleveringer.

Kort om Zetas og Victoria Skoglund

Zetas Trädgård med aner fra 1920'erne ligger i Segeltorp syd for Stockholm tæt på Kungens Kurva. Havecenteret er et kendt udflugtsmål og består ud over butikken med planter og indretning også af en have, en café, en designafdeling. I Zetas populære webshop kan du bestille et udvalg af butikssortimentet. Grundlægger og administrerende direktør, Victoria Skoglund, er en af Sveriges største og mest kendte haveprofiler, som ofte medvirker på tv, i aviser, som blogger og på sociale medier med 197.000 følgere på Instagram.

Styrk dit leveringstilbud

Vil du vide mere om, hvordan Bring kan hjælpe din virksomhed med at styrke jeres kundetilbud med hurtigere, mere præcise og bæredygtige leverancer? Kontakt os, så fortæller vi mere!

Del artikel