Elgiganten forventer større krav til klima og kvalitet

E-handel er steget markant de seneste måneder, hovedsagelig på grund af coronapandemien. Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic ejer af Elgiganten, mener at coronakrisen er medvirkende til at gøre e-handelskunderne mere bevidste om bæredygtig handel og produkter af høj kvalitet. Dette ses også i vores seneste e-handelsrapport.

Coronakrisen har påvirket mennesker på forskellige måder, og mange går usikre og uforudsigelige tider i møde – specielt økonomisk. Erik Sønsterud mener, at effekten kan være, at flere e-handelskunder bliver mere bevidste om deres eget forbrug. 

- Mange vil passe på det, de allerede har i stedet for at købe nyt, og andre vil være mere tro over for at handle bæredygtigt for at leve op til deres værdigrundlag, siger han og tilføjer, at hændelser som coronakrisen gør, at mange vender sig mere indad og reflekterer over, hvad der er vigtigt i livet.

Download den nyeste e-handelsrapport fra Bring Research

Mere miljø

Erik Sønsterud mener, at nordiske forbrugere længe har haft et stærkt forhold til bæredygtighed, og at pandemien vil forstærke dette forhold. 

- Jeg mener helt klart, at den krise, vi står i nu, vil fortsætte med at styrke deres bevidsthed om klima og miljø, fortæller han.

Vi hjælper stadig flere kunder med at finde miljøvenlige produkter og træffe bæredygtige valg, når de handler hos os.

Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic ejer af Elgiganten

Han tror også, at kombinationen af dårlig samvittighed over højt forbrug og mindre at handle for, kan være en kombination, der resulterer i mere bæredygtige valg og nedskæringer i forbruget. 

– Folk vil fortsat både have brug for og lyst til det, butikkerne har at sælge, men hvis forbruget går ned, kan det betyde at endnu flere kunder handler kvalitets- og ansvarsbevidste, når de endelig handler. De vil stille større krav til, hvad de køber, og hvem de køber fra og vil samtidig være villige til at betale mere for at få bæredygtige produkter med en kvalitet, der holder, fra en ansvarlig leverandør. 

Porträttbild av Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten
Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic ejer af Elgiganten

Læs mere om Erik Sønsteruds tanker om coronakrisen, e-handel og forbrugertendenser i seneste udgave af Bring Research.

Erik blev interviewet i forbindelse med rapporten "Fra holdning til handling" fra Bring Research.

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analysefirmaet IPSOS og omfatter et repræsentativt udsnit af befolkningen i Norge, Sverige og Danmark.

2020.10.21