Fra impulskøb til mere bæredygtig e-handel

Fra impulskøb til mere bæredygtig e-handel

Kan coronapandemien bidrage til, at webshoppene handler mere miljøbevidst? Vi har spurgt Ole Petter Nyhaug og Jakob Lagercrantz*, to af Nordens førende eksperter inden for forbrugertendenser og bæredygtighed.

Kvinde med kaffekop på cafe

Tal fra før coronapandemien har vist, at mange forbrugere havde en tydelig holdning til at handle mere bæredygtigt, men som ikke blev afspejlet i en konkret handling. Jakob Lagercrantz, administrerende direktør for 2030-sekretariatet og en af ​​Sveriges førende eksperter inden for logistik og bæredygtighed, mener at dette nu kan vende - og at flere forbrugere bevæger sig fra holdning til handling. 

- Der har tidligere været en masse diskussion om videomøder og papirløse kontorer, men det har aldrig fået ordentligt fat. Coronapandemien tvang os næsten natten over til at ændre den måde, vi arbejder på. Nogle dage er fyldt med den ene videokonference efter den anden. 

Jakob mener, at de fleste har indset, at man kan udføre mange af de tidligere "analoge" aktiviteter digitalt - inklusiv køb af produkter. 

Den mere eller mindre selvvalgte isolation, har fået os til at "sortere" i vores aktiviteter i stedet for at rutine- og impulsshoppe. Det er i sig selv bæredygtigt.

Jakob Lagercrantz

Portræt af Jakob Lagercrantz, administrerende direktør for 2030-sekretariatet
Jakob Lagercrantz, administrerende direktør 2030-sekretariatet

Mere end bare "grønne ord" 

E-handlen steg kraftigt allerede før coronapandemien, og den er kun vokset yderligere siden. 

- Det betyder også, at vi vil se stigende transportomkostninger de kommende år. Det kræver, at e-handelsbranchen tager bæredygtighed alvorligt, ikke kun med "grønne ord". Det er ikke ok at bestille tre bukser eller kjoler og derefter sende to tilbage gratis, fordi de har en forkert størrelse. Det skal koste noget at sende retur, siger Jakob og tilføjer, at udslip fra transport skal erstattes med biobrændstoffer og elektriske køretøjer. 

Mange vil bidrage 

Ole Petter Nyhaug, kreativ leder og partner i Opinion Norge, er en af ​​Norges mest erfarne specialister inden for forbrugertendenser, indsigt og innovation. Han mener ikke nødvendigvis, at holdningen til klima og bæredygtighed vil blive markant ændret af krisen. 

- Mange håber sandsynligvis på det, men fakta, forskning og psykologisk indsigt siger noget andet. Resultater og erfaringer fra tidligere økonomiske kriser og usikre tider viser, at folks holdninger i sådanne situationer spænder fra idealistiske værdier som miljø og klima til mere materialistiske værdier, der handler om at sikre ens egen økonomi, job, familie og sikkerhed, mener han. 

Alligevel mener han, at krisen vil føre til en stigning i miljøvenlige handlinger, såsom at rejse mindre, forbruge mindre eller smide mindre mad. 

Mange vil opleve, at nogle former for bæredygtig ændring i adfærd og vaner ikke var så vanskelige som man ville have troet.

Ole Petter Nyhaug

Portræt af Ole Petter Nyhaug, kreativ direktør og partner i Opinion Norge
Ole Petter Nyhaug, kreativ direktør og partner i Opinion Norge

– Motivationen er naturligvis primært økonomisk og hænger også sammen med det, at der er nogle ting, du simpelthen ikke får lov til at gøre i en periode. Som et resultat vil mange opleve, at det at blive mere miljøbevidst og ændre sin adfærd og vaner, ikke var så vanskelige, som man havde forestillet sig. 

Han tilføjer, at der er en klar tendens til, eller en bevægelse i retningen af, at folk ønsker handling fremfor løfter, planer og snak. 

– Mange er klar til at bidrage, men vores store bæredygtighedsrapport fra Opinion i år viser, at den største barriere er, at folk er forvirrede over, hvilke tiltag de selv skal prioritere for at det har størst effekt.

* Jakob Lagercrantz gik desværre bort i marts 2022

Den indsigt du skal bruge for at øge gavesalget i netbutikken

Vil du tiltrække så mange nye kunder som muligt, når gavesæsonen nærmer sig, og fremstå som en solid og sikker webshop?

Del artikel