En tredjedel af de skandinaviske forbrugere har ændret deres købsvaner på nettet under Coronakrisen

Coronakrisen har ført til øget e-handel. Mange køber varer som de normalt handler i fysiske butikker, og flere handler på nettet for første gang. 60% af dem, der har ændret deres købsvaner, siger at de vil fortsætte på denne måde.

E-handel er allerede en foretrukken kanal for mange. Handel på nettet er vokset de senere år, men coronakrisen har ført til en hurtig ændring i købsadfærden hos mange. Det viser de seneste tal fra en ny Bring Research undersøgelse foretaget i foråret 2020*:  

  • Vi handler oftere, og flere har handlet på nettet for første gang.
  • Vi handler varekategorier, som vi tidligere handlede i fysiske butikker.
  • Mange har valgt at få deres varer leveret på en ny måde.

I aldersgruppen 60+ ser vi en stor stigning i nye e-handlende under coronakrisen. I Norge har 62% af aldersgruppen handlet fysiske varer på nettet efter 12. marts. I Sverige og Danmark har alle de adspurgte i gruppen 60+ handlet fysiske varer på nettet. Andelen af de som ofte handler ​​fysiske varer på nettet er også steget for aldersgruppen.  

Vil fortsætte med de nye købsvaner

Undersøgelsen viser at mere end 3 ud af 10 forbrugere i Skandinavien, jævnt fordelt over alle aldersgrupper, har ændret deres købsvaner på nettet under coronakrisen. De fleste af dem, der har ændret vaner, forventer at de vil opretholde deres nye vaner - også efter at pandemien er forbi. Vi kan dog se, at der er nogle forskelle mellem de forskellige lande:

Grafen viser fordelingen af nye købsvaner mellem de skandinaviske lande under coronakrisen.
Grafen viser at:
-De fleste svenskere forventer at handle mere på nettet også efter coronakrisen.
-De fleste nordmænd vil fortsat købe de nye varekategorier på nettet.
-De fleste danskere forventer at vende tilbage til deres gamle købsvaner.

Hvilke kategorier er steget mest på nettet?

Bring Research har set på hvilke varekategorier, der er steget mest på nettet siden efteråret 2019 og de fire, der skiller sig ud er:

  1. Helse, kosmetik og personligpleje
  2. Dagligvarer
  3. Bøger, hobby og foto
  4. Hus, have, byggematerialer og møbler

Sverige har oplevet en relativ stor stigning i alle kategorier men personligpleje er vokset mest. Danskerne handler mest indenfor hus- og havekategorien, mens nordmændene handler flest bøger og hobby på nettet.

Nye leveringspræferencer

2 ud af 10 siger, at de har brugt andre leveringsalternativer end de plejer. Tryghed er blevet en vigtig faktor, og de netbutikker, der tilbyder valgfri levering foretrækkes. Tallene viser, at færre hentede deres pakker hos et udleveringssted under coronakrisen sammenlignet med inden. Antallet af kunder, der valgte at få varen leveret hjem i løbet af dagen, er mere end fordoblet i samme periode.

Grafen viser fordelingen mellem leveringsvalg under coronakrisen.
Grafen viser at hjemmelevering oplevede en stor stigning i alle tre lande, men den største stigning ses i Danmark.

Hele 25% af danskerne valgte under coronakrisen at få leveret sine varer hjem i løbet af dagen. Her siger de fleste, at de vil gå tilbage til de leveringsalternativer, de tidligere har benyttet, når situationen normaliseres igen. Over halvdelen af ​​nordmændene og svenskerne ønsker imidlertid at fortsætte med de nye leveringsalternativer.

Fælles for alle lande er imidlertid, at fragtprisen også i fremtiden vil være afgørende for, hvilket leveringsalternativ man vælger.

➡ Har du spørgsmål til undersøgelsen? Kontakt os gerne, så giver vores ekspert i forbrugerundersøgelser indsigt.

Send os dine spørgsmål! 

Gode ​​råd du kan tage med dig

Baseret på forbrugernes svar har vi samlet nogle nyttige tip til dig med en netbutik. Medtag disse i din yderligere optimeringsindsats, og dine kunder får den bedst mulige købsoplevelse.

  • Sørg for at de oplysninger du giver, er lette at forstå
    - Nye e-handlende har et stort behov for tydelig information under hele købsrejsen, i webshoppen, under alle købsbetingelser, ordrebekræftelsen og leveringsinformationen.
     
  • Tilbyd flere leveringsmuligheder, og forklar tydeligt, hvad det løser for kunderne. Får de varerne hurtigere? De sparer tid ved f.eks. få pakken leveret hjem i stedet for at hente den selv?
    - Coronakrisen viste, at valget af fragt kan være situationsbetinget, så det er klogt at give kunden forskellige leveringsvalg.

    - Gode returløsninger skaber tryghed og øger sandsynligheden for konvertering. Forklar returneringsbetingelser enkelt og tydeligt, og gør dem let tilgængelige. Husk, at 6 ud af 10 tjekker returbetingelserne, før de begynder at handle**.
     
  • Have kunden i fokus i alt hvad du gør.
    - Netbutikker som har øget kundebasen under pandemien, har vist at de forstår kundernes behov.
     
  • Lær at forstå dine nye kunders behov.
    - Aldersgruppen 60+ blev aktive e-handlende under pandemien. Dette er en stærk gruppe, og hvis du vil beholde dem, er det vigtigt, at du forstår dem, så du kan tilpasse din kommunikation.

Nogen spørgsmål?

Har du spørgsmål om e-handel eller leveringsalternativer? Vores engageret rådgivere er klar til at hjælpe.

* Undersøgelsen blev gennemført i samarbejde med Ipsos Webpanel, i et repræsentativt befolkningsudvalg i Skandinavien i foråret 2020. Målgruppen er over 18 år.

** Kilde: undersøgelse fra Bring Research gennemført i efteråret 2019.

23.06.2020