Nej til unødvendig returnering

Bliv en miljøhelt – sig nej til unødvendig returnering!

Vi handler på nettet som aldrig før, og mange af de produkter, vi køber, sender vi også tilbage – med unødig udledning til følge. Returleverering er blevet en af vor tids største miljøskurke. Men kan vi påvirke det, nedbringe vores returneringer og på den måde også bidrage til en bedre verden?

En af de største udfordringer, vi som logistikvirksomhed hele tiden står overfor, er mængden af returnerede varer. Returneringer koster, men frem for alt betyder de flere køretøjer på vejene, som igen betyder unødig udledning.

I gennemsnit sender vi 20 % af alle vores online-køb tilbage, mens det i fysiske butikker kun er omkring 9 %, der leveres tilbage. Inden for især modebranchen ser det endnu værre ud. Hos visse tøjbutikker på nettet returneres 50 % af salget, hvilket betyder, at hver anden solgt vare sendes tilbage.

kille_beställer_på_nätet
Hvordan tænker man retur?

Vores returvarer rejser langt

I dag er hjemmet blevet et prøverum. For at kunne finde den rigtige størrelse eller den perfekte farve bestilles der betydeligt mere tøj hjem, end man har til hensigt at beholde. Man gør det, fordi det er nemt, og det koster ofte ikke noget at sende det tilbage.  

Men hvad, der ikke altid fremgår, er, at mange returnerede produkter – især tøj – har en lang rejse foran sig, inden det er tilbage på markedet. Hvis det overhovedet kommer tilbage. Varerne skal kontrolleres, håndteres og pakkes, inden de kan sælges igen. Nogle større virksomheder har særlige lagre, der håndterer returnerede varer. Andre vælger at få det håndteret i udlandet.

Dine valg påvirker

Der stilles store krav til netbutikkerne om at reducere antallet af returneringer. Da konkurrencen er stor, er det sjældent, der rokkes ved den gratis returnering. Men i stedet arbejder mange virksomheder aktivt med at gøre beskrivelsen af produkterne tydeligere. Ud over en detaljeret tekst bruges der meget krudt på billeder, videoer og tydelige størrelsesguider.

Men ansvaret kan også ligge hos kunden. Dine shoppingvaner gør en forskel. Du kan altså med dine aktive valg reducere udledningen og på den måde påvirke vores planets helbredstilstand til det bedre. Cool, ja! Men hvordan fungerer det?

Ehandel
Du kan træffe aktive valg og bidrage til reducerede emissioner.

Din guide til at blive en miljøhelt

  • Hvis du er usikker på, hvilken størrelse der passer til dig – mål dine fødder, og mål længde og omkreds på arme, ben og talje. Hav målene klar, når du skal bestille.
  • Læs beskrivelsen af varen omhyggeligt. Står der, at den er lille i størrelsen? Så vælg en større størrelse, end du normalt plejer at bruge.
  • Google varen, søg på hashtags, sammenlign. Findes der andre, der har den samme sweater? Er der billeder? Sidder den godt, og er farven den samme som på billederne i netbutikken?
  • Læs anmeldelser, og sammenlign med andre lignende varer. Måske finder du noget endnu bedre eller bliver overbevist om, at dit oprindelige valg er det rigtige køb.
  • Overvej, om du virkelig har brug for at købe noget.
  • Hvis du stadig er usikker – besøg en fysisk butik.
2022-04-26