Chatbot Privacy Policy

Information om behandling af dine personoplysninger når du kontakter Posten Norge & Bring Kundeservice via vores chatbot.

1. Indledning

I denne erklæring om beskyttelse af personoplysninger beskriver vi hvordan Posten Norge AS (Posten) og Bring behandler dine personoplysninger når du kontakter os ved brug af vores chatbot.

Udover denne specifikke erklæring om beskyttelse af personoplysninger gælder Brings generelle erklæring om beskyttelse af personoplysninger som du finder Brings generelle erklæring om beskyttelse af personoplysninger som du finder her. Her kan du blandt andet læse mere om hvilke rettigheder du har ifølge bestemmelserne om beskyttelse af personoplysninger.

Behandlingsansvarlig for de personoplysninger der bliver registreret som følge af din brug af chatbotten er Posten Norge AS, organisationsnummer 984 661 185, Biskop Gunnerus’ Gate 14 A, 0185 Oslo.

For spørgsmål vedrørende behandling af dine personoplysninger kan du kontakte vores afdeling for beskyttelse af personoplysninger i Posten Norge AS, på e-mailadressen: personvernombud@posten.no.

2. Kort om Brings Chatbot

En chatbot er, kort fortalt, et dataprogram der er udviklet til at kunne interagere med mennesker ved hjælp af sprog, skrift eller tale.

Du kan få svar på det der undrer dig angående forsendelse af pakker og breve, sporing af pakker mm.

Se efter chat-symbolet nederst i højre hjørne på hjemmesiden.

3. Hvilke oplysninger bruger vi og hvorfor?

Når du bruger chatbotten

Den eneste personoplysning som er relevant for chatbotten er det pakkenummer som du skal bruge hvis chatbotten skal spore en forsendelse. Derudover behøver du ikke at registrere nogen personoplysninger for at bruge chatbotten.

Vi behandler og bruger personoplysninger vi får, for at kunne besvare din henvendelse på den bedst mulige måde. Behandlingsgrundlaget for denne slags behandling er GDPR artikel 6 nr. 1 bogstav b) fordi behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne give dig svar via chatbotten som du beder om.

Udvikling af chatbotten

Vi tager stikprøver af kundernes spørgsmål i chatbotten for at kunne forbedre chatbottens svar. Vi anvender ingen personoplysninger i denne forbindelse.

Statistik og evaluering

Vi benytter spørgsmålene som stilles i chatbotten til at udarbejde statistik og til på anden måde at evaluere brugen, men vi anvender ingen personoplysninger i denne forbindelse.

4. Sletning

Din samtale med chatbotten bliver gemt i 1 måned medmindre du vælger at slette samtalen når du er færdig. Du kan også gemme samtalen såfremt du ønsker det. Klik på spørgsmålstegnet øverst i chatvinduet og derefter vælge om du ønsker at slette eller gemme samtalen.

5. Leverandør

Boost.ai AS er leverandør af chatbotten. De behandler eventuelle personoplysninger om dig på vores vegne og i henhold til databehandleraftale indgået med Posten.

6. Hvis chatboten ikke kan svare og du beder om at komme i kontakt med en medarbejder i kundeservice

Hvis du stiller spørgsmål som chatbotten ikke kan svare på, får du tilbud om at komme i kontakt med en kunderådgiver gennem chat. Du bliver da bedt om først at opgive navn, e-mailadresse og telefonnummer. Vi beder om disse oplysninger mens du står i «chat-køen» fordi det i de allerfleste tilfælde er nødvendigt at vi har oplysningerne for at kunne løse sagen på en god måde. At vi indhenter oplysningerne før der oprettes kontakt med en kunderådgiver skyldes, at det gør os mere effektive end hvis en kunderådgiver måtte bede om informationen efter at kontakten er oprettet. Dermed bliver ventetiden for at komme i kontakt med kunderådgiver også kortere.

Oplysningerne bruges ikke til noget andet end at følge op på dine spørgsmål og til at bede om tilbagemelding på hvordan du oplevede vores kundeservice. Dette er frivilligt at svare på.

Behandlingsgrundlaget for behandling af ovennævnte oplysninger er GDPR artikel 6 nr. bogstav f) fordi vi har vurderet det således, at hensynet til den enkeltes beskyttelse af personoplysninger ikke vejer tungere end Postens eller Brings interesse i at behandle personoplysningerne for det nævnte formål.

Oplysninger som fremkommer gennem chat med en kunderådgiver gemmes i 3,5 år hvis det gælder klage eller reklamation. Chat som gælder rådgivning, information eller andre tjenester lagres i 1,5 år.

Har du nogen spørgsmål?

Kontakt vores kundeservice.

Del artikel