Ny labelfri fragt- og returløsning sparer e-handlen for flere tons papir årligt

Den nye labelfri løsning “Label Free” giver e-handlen adgang til en enklere, tidsbesparende og mere bæredygtig fragt- og returløsning.

Fremover er det ikke nødvendigt at printe en fragtlabel når man sender pakker med Bring. Med et enkelt klik bestilles en pakkekode, som blot skal skrives på pakken. Det gør det fordelagtigt både for mindre webshops og når privatpersoner handler med hinanden. Men det er især på returdelen hvor den labelfri fragt- og returløsning skaber værdi for e-handlen, og sparer både små og store webshops for flere tons papir årligt. 

– I Bring ønsker vi at være første valget i check-out, når man handler på nettet. Derfor skal det være enkelt for både webshops og modtagere at sende og returnere en pakke. Vi har især oplevet hvordan returdelen, har skabt udfordringer for både webshops og modtager. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tilbyde en mere effektivt, økonomisk og miljørigtig fragt- og returløsning, siger Jens Lauge, Forretningsudvikler i Division E-handel og Logistik, Bring i Danmark.

God returløsning vs. ansvarlig e-handel 

- Når man forenkler det sidste led i kundens købsoplevelse, skaber man også et vigtigt sidstehåndsindtryk af sin webshop. Det er dog en balancegang mellem det at skabe en enkel løsning og samtidig ikke direkte opfordre til returnering, men i stedet at handle om omtanke, siger Per Buus, Salgsdirektør, Bring i Danmark.

Ifølge Brings undersøgelser* siger hver anden e-handlende, at en enkelt returløsning øger tilfredsheden. Det er derfor også med de bedste intentioner, at webshoppene i ca. 50 % af tilfældene medsender en returlabel, når de sender pakker i dag. 

- Hvad sker der egentligt med de returlabels som ikke bliver brugt? Der er igen tvivl om, at fragt er en belastning for miljøet, men også noget vi, webshoppene og forbrugerne, kan være med til at nedbringe. Derfor er det vigtigt for os at skabe løsninger, der gør det muligt for både webshoppene og forbrugerne at træffe et bæredygtigt valg på nettet, udtaler Per Buus. 

Inden for de sidste 3 måneder har 20 % af de e-handlende* returneret en eller flere varer. Sendes en returlabel med i alle pakker, kan den nye labelfri fragt- og returløsning spare webshoppene for 80 % de returlabels de printer i dag. 

Samarbejde på tværs 

Allerede i 2019 indgik vi et samarbejde med Danmarks største markedsplads for børnefamilier, Reshopper, om at skabe en labelfri fragtløsning specifikt tilpasset Reshoppers brugerplatform. 

- Det har været fantastisk at opleve, hvordan den labelfri fragtløsning er blevet taget imod af Reshoppers brugere, og især hvordan løsningen har forbedret hele købsoplevelsen. Samarbejdet har givet os mulighed for at teste og optimere den labelfri fragtløsning, så vi nu kan tilbyde alle vores kunder en labelfri fragt- og returløsning, siger Per Buus. 

- Den labelfri løsning har haft stor betydning for vores brugere, som er glade for at vi har gjort det nemmere at sende en pakke. Målet med vores fragt- og betalingsløsning har været at minimere bøvl og friktion for både sælgere og købere, så de ikke længere skal printe pakkelabels m.m. Derfor er vi også ekstremt glade, når vi modtager brugerfeedback, som bekræfter at vi har fjernet barrierer og gjort forsendelsesprocessen mere friktionsløs, fortæller Anders Dahl Pape som COO, medstifter og ansvarlig for implementeringen af labelfri hos Reshopper.

Fakta om tjenesten

  • Gælder for pakker som sendes i og til Danmark 
  • Op til 20 kg 
  • Ved returnering bestiller afsender retur hos webshoppen som laver koden via. API eller i selvbetjeningsløsningen Mybring 
  • Koden sendes direkte til afsender 
  • Pakken indleveres til en Bring pakkeshop 
  • Afsender modtager elektronisk en kvittering når pakken indleveres til pakkeshoppen 
  • Pakken kan spores på bring.dk/sporing 

*Bring Research er løbende forbrugerundersøgelser blandt e-handlende i Norge, Sverige og Danmark. Undersøgelserne laves i samarbejde med IPSOS og omfatter ca. 1000 respondenter i hvert land. 

Alle undersøgelser fra Bring Research

2020.10.27