Julehandlen på nettet vokser
Andelen af kunder, der køber julegaver på nettet, er steget år for år i takt med den generelle vækst i e-handlen. Dem under 40 er dem, der handler mest online - 73% af dem under 40 købte julegaver på nettet i 2022. Hvordan kan du sikre dig, at du får en større andel af den stigende e-handel? Hemmeligheden kan ligge i, at bruge gode bytte- og returneringsløsninger.
Har din webshop en god bytte- og returløsning?
Download vores tjekliste for en god returløsning
Tilbyd gode byttemuligheder
Vi ved, at når forbrugerne handler julegaver på nettet, er det vigtigt for dem, at webshoppen tilbyder udvidede tidsfrister for ombytning. Kommuniker derfor dette tydeligt, allerede på startsiden af din webshop.
Når du har givet en julegave væk, er det vigtigt, at modtageren kan bytte gaven uden at blande giveren ind. Mange af de kunder, der valgte at handle i en fysisk butik, siger, at de oplever bytteordningene som bedre i fysiske butikker. Vi har set en stigning i antallet af webshops, der tilbyder udvekslingsordninger for modtagere af gaven, men der er stadig mest fokus på udvidet retur. Hvis du tilbyder en løsning, hvor modtageren af gaven let kan bytte, så øger du din konkurrencefordel. Hvis du vil have en effekt, skal du gøre dette synligt gennem hele købsprocessen og i kommunikation med dine kunder.
Gør det nemt at finde bytte- og returvilkårene
Jo enklere og mere tydeligt du oplyser kunderne om, hvordan de skal håndtere bytte og retur, og hvilke frister der gælder - jo flere vil vælge at handle hos dig. Husk at gøre bytte og retur så enkelt som muligt og sørg for at vilkårene er tydelige. Det kan være en god investering at bygge gode og langsigtet kunderelationer.