Sådan bruger du bytte og retur som din konkurrencefordel

Sådan bruger du bytte og retur som din konkurrencefordel

Er bytte og returvilkår et nødvendigt onde for en webshoppene? Eller er det muligt at bruge det som sin konkurrencefordel? Vi giver dig nogle gode råd!

Julehandlen på nettet vokser

I 2020 handlede 70%* af forbrugerne julegaver på nettet. Andelen er steget år for år i takt med den generelle vækst i e-handlen. Hvordan kan du sikre dig, at du får en større andel af den stigende e-handel? Hemmeligheden kan ligge i, at bruge gode bytte- og returneringsløsninger.

Tilbyd gode byttemuligheder

Vi ved, at når forbrugerne handler julegaver på nettet, er det vigtigt for dem, at webshoppen tilbyder udvidede tidsfrister for ombytning. Så mange som 80%* af kunderne mener, at udvidede returfrist er vigtigt, når de vælger hvilken webshop de handler i. Kommuniker derfor dette tydeligt, allerede på startsiden af din webshop.

Når du har givet en julegave væk, er det vigtigt, at modtageren kan bytte gaven uden at blande giveren ind. Mange af de kunder, der valgte at handle i en fysisk butik, siger, at de oplever bytteordningene som bedre i fysiske butikker. Hele 88%* siger, at muligheden for at bytte er vigtig for at handle julegaver på nettet. Vi har set en stigning i antallet af webshops, der tilbyder udvekslingsordninger for modtagere af gaven, men der er stadig mest fokus på udvidet retur. Hvis du tilbyder en løsning, hvor modtageren af ​​gaven let kan bytte, så øger du din konkurrencefordel. Hvis du vil have en effekt, skal du gøre dette synligt gennem hele købsprocessen og i kommunikation med dine kunder.

Gør det nemt at finde bytte- og returvilkårene

Jo enklere og mere tydeligt du oplyser kunderne om, hvordan de skal håndtere bytte og retur, og hvilke frister der gælder - jo flere vil vælge at handle hos dig. Husk at gøre bytte og retur så enkelt som muligt og sørg for at vilkårene er tydelige. Det kan være en god investering at bygge gode og langsigtet kunderelationer.

Send med udfyldt returlabel

En anden vigtig faktor for de der handler på nettet er, at modtage en færdigudfyldt returlabel ved levering. Dette opfatter forbrugerne som enkelt og gnidningsfrit, og hjælper med at skabe en god kundeoplevelse.

*Udgivelse: 1 Bring Research: Bliv klar til Black Friday og jul, årgang: 2021. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseselskabet IPSOS og omfatter Norge, Sverige og Danmark.

Download vores seneste e-handelsrapport

Vi gennemfører jævnligt forbrugerundersøgelsen Bring Research om forbrugernes adfærd på nettet. Få den seneste rapport tilsendt.

Publiceret 20.01.2020
Sidst opdateret 08.06.2021