Hele 47 procent af de danske forbrugere siger, at de vil købe lige så mange eller flere julegaver på nettet i år, sammenlignet med sidste år.  14 procent af dem, der ikke handlede i fjor, oplyser at de vil gøre det i år.

- Gaveindkøb online er tydeligt etableret. Bekvemmelighed gør, at flere og flere danskere vælger at købe deres julegaver på nettet. Jeg vil vove at påstå, at i løbet af de næste to til tre år vil nethandel blive den mest almindelige måde at handle på op til jul, siger markedsdirektør for e-handel hos Bring, Johan Holgersson.

Bekvem shopping afgørende
Undersøgelsen, som Bring og Klarna har gennemført, bekræfter, at man vælger nettet fordi det opleves som bekvemt. Der er dermed en konkurrencefaktor også mellem netbutikkerne.

Danskerne oplyser, at de vil starte deres juleshopping på nettet fra slutningen af november, og de fleste tror, at de vil være færdige i midten af december. Dermed bliver forlængede bytte- og returtider vigtige, siger 80 procent af forbrugerene. 

- Netbutikkerne bør tilbyde fleksible bytte- og returtider i forbindelse med julehandelen. Dem der handler på nettet forventer at disse betingelser forlænges på samme måde som det ses i de fleste fysiske butikker op imod jul, siger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

Brings og Klarnas råd til netbutikker før julehandelen

  • Forlæng julehandelen
    Vær tydelig med, hvilken dato der gælder allerede i november. En anden måde at forlænge handelen i ugerne inden juleaften er midlertidigt at tilbyde hurtige leveringsmåder.
    Den største hindring for at handle på nettet før jul er, at man er bange for ikke at få sin pakke til tiden. Mere end halvdelen af forbrugerne tror, at de skal handle inden 9. december.
     
  • Lad kunden bestemme hvor, og hvornår de vil modtage deres levering
    Når tiden er knap i december, kan bekvemme leveringsalternativer være afgørende.
    Mere end 8 ud af 10 forbrugere i Danmark vil have valgfrihed i leveringsalternativer. De fleste mener at manglen på fleksible leveringstider ved hjemmelevering kan gøre, at de afstår fra at shoppe online. Majoriteten siger at for få leveringsalternativer kan få dem til at afstå fra onlinehandel.
     
  • Konkurrer med returneringer
    Tydelig og synlige informationer, færdig returetiket og emballage, som fungerer til at returnere i har betydning. Omkostninger påvirker selvfølgelig også.
     
  • Lok til flere køb
    De fleste køb sker planlagt, men det gælder langt fra alle. Du kan trigge til yderligere køb, når kunden allerede er i butikken ved at vise relevant tilbehør eller supplerende varer. Giv dine kunder anledning til at vende tilbage til netop din butik for at købe mere.
     
  • Sørg for at opbygge loyalitet
    Skab loyalitet ved at give en god oplevelse gennem hele købet. Det kan du få glæde af hele året!
    Danske kunder er loyale. 7 ud af 10 oplyser, at de er vendt tilbage til butikker, de har handlet i tidligere. Gode tilbud, at det er nemt, samt hurtige leverancer er de vigtigste faktorer for at vende tilbage.

Hele undersøgelsen: http://www.bring.dk/nethandel/juleundersogelse


For flere oplysninger, kontakt:

Stefan Sommer, Vice President Domestic Operations, +45 23 29 14 12, stefan.sommer@bring.com*


Bring

Bring løser hverdagslogistikken for små og store virksomheder i Norden. Vi hjælper dig med effektivt at transportere, lagre og levere. Med et helhedstilbud inden for pakker, gods, termo, lager, bud og post kan Bring bistå din virksomhed med små og store opgaver i Danmark og derfra til eller fra resten af verden. Sammen finder vi den bedste løsning for jer – til jer eller direkte til jeres kunder.