Hvor vil du logge ind?


Dette er vigtigst, når kunden vælger netbutik

I takt med at vi handler mere og mere på nettet, stiger forventningerne fra forbrugerne også. Gode leveringsbetingelser og en enkel returproces kan være afgørende for, om kunden handler eller ej. Det kan altså betale sig at bruge lidt ekstra krudt på at gøre købeoplevelsen så bekvem og nem som muligt.


Tidlig og tydelig information står højt på ønskelisten

I den seneste Bring Research* svarede hele 9 ud af 10, at de kontrollerer leveringsbetingelserne, inden de handler i en ny netbutik. Fragtomkostningerne er blandt det første man kigger på, men det er også vigtigt, hvor og hvordan varerne leveres. Kunden vil også gerne vide, at der findes en nem løsning for returnering. Flere udtrykker ”uden en nem returproces, vil jeg ikke gennemføre køb” og hele 6 ud af 10 læser returbetingelserne, inden de handler i en ny netbutik. Nem returnering i form af en allerede udfyldt returetiket samt emballage, der også kan anvendes som returemballage, er populært blandt netshopperne.

Hvis kunden ikke finder tilstrækkelige oplysninger om det produkt, de er ude efter, eller hvordan det bliver leveret og eventuelt returneret, bliver de utrygge. Der er så stor risiko for, at kunden vælger at købe varen i en fysisk butik i stedet.

Giv kunden tydelige oplysninger om levering og returnering allerede på et tidligt stadium. Så er der større chance for, at du beholder kundens interesse, og at han/hun konverterer. Desuden slipper du for tidskrævende samtaler til kundeservice.

Forventer hurtigere levering

Det skal ikke bare være en nem levering, det skal også være en hurtig levering. 50 % forventer levering inden for 3 dage. I 2015 havde 44 % samme forventninger.

Vi ser eksempler på netbutikker, der forsøger at imødekomme dette ønske og samtidig konkurrere med fysiske butikker ved at levere hjem samme dag, som kunden bestiller. Andre giver kunden mulighed for at ”komme foran” i køen og få hurtigere levering ved at betale ekstra. Og jo hurtigere desto bedre – Bring Research viser, at 8 % forventer hjemmelevering samme dag til forskel fra 2 % i 2015.

Kundernes behov for at få varerne hurtigt hjem ser ud til at holde ved, og butikkerne tilpasser sig. Zalando har f.eks. investeret i et lager i Sverige for at kunne levere hurtigere til de nordiske lande.  Tidligere blev alt sendt fra Tyskland. Det er de større aktører, der lægger niveauet og skaber præferencer for kunderne.

Download hele undersøgelsen, hvis du vil læse mere

powered by Typeform

*Bring Research er forbrugerundersøgelser, der gennemføres kvartalsvis blandt skandinaviske netkunder. Undersøgelsen gennemføres i samarbejde med IPSOS


Share on social media