Hvor vil du logge ind?


Testshopping viser: Almindelige faldgruber på startsiden


Vi lod forbrugere shoppe i 90 skandinaviske webbutikker sammen med IPSOS både på pc og mobil. Målet var at finde ud af, hvordan levering og returnering bedst kan tilpasses i en webbutik. Her er vores bedste tips til webbutikkens startside.

1. Lad ikke salgsargumenter forsvinde på mobilen

9 ud af 10 vil gerne vide, hvad der gælder omkring levering, inden de handler i en ny webbutik*. Derfor er det vigtigt at formidle det tidligt i købsprocessen, som på startsiden. Men et ”Fri fragt ved 499 kr.” på computer var ofte forsvundet i mobiltestene. Nogle gange kunne samme argument findes på mobilen, men det krævede lang scrolling. Det, der var mest besværligt for testpersonerne at finde, var information om returnering fra mobile startsider. Så glem ikke købene på mobil!

powered by Typeform

2. Vælg salgsargument online for dem, der vil handle online

Flere webbutikker i testen fremhævede på startsiden, at det var gratis at hente varen i en fysisk butik. Det er der intet galt i, men husk på, at det kun er ca. 3 % af dem, der handler online, der foretrækker det leveringsalternativ* i Skandinavien. Glem derfor ikke også at fremhæve andre leveringsalternativer for at tiltrække de øvrige 97 % af de besøgende online. Det er ikke alle, der forstår, at der er flere leveringsalternativer at vælge imellem i kassen. Kommuniker derfor attraktive leveringsalternativer tidligt (og glem ikke mobilen!).


3. Skil dig ud på startsiden med en smidig returordning

De webbutikker, der fik de højeste samlede pointtal hos testshopperne, var gode i alle led i købet, men samtlige havde en enkel returordning til fælles. Det var kun få webbutikker, hvor det var enkelt at returnere i henhold til testshopperne, der kommunikerede, at de havde en enkel returordning i webbutikken! Testdataene viste også, at salgsargumenter om returnering var ualmindelige på startsiderne, uanset om det drejede sig om pris, enkelhed eller andet. Hvis du er god til returnering, så prøv at fremhæve det, hvor kundeværdien er stærk. Desuden vil du være ret alene om det.

I testshoppingrapporten:

Følg testshoppingen trin for trin, og se resultaterne
I første kapitel kan du læse mere om netop startsiden og se flere  billedeksempler.

powered by Typeform


Share on social media