Sådan sælger du mere på Black Friday og Cyber Monday

Skab gode kundeoplevelser, og vind nye kunder på to af årets vigtigste nethandelsdage.

 

Tips og råd til, hvordan du kan give dine kunder en god købsoplevelse!

En ny undersøgelse, der er gennemført af Bring og Posten Norge, viser, at danske forbrugere har et godt kendskab til begreberne Black Friday og Cyber Monday. 56 % af forbrugerne har hørt om dagene, og 16 % siger, at de vil købe mere på nettet i de to dage, end de gjorde sidste år. Gode tilbud hjælper dig med at tiltrække kunder i din netbutik, men flere andre faktorer skal også være på plads for at få kunderne til at gennemføre deres køb. Det er f.eks. vigtigt med tydelige og relevante betalings- og leveringsalternativer, enkle returløsninger, god produktinformation og billeder.

Her er nogle tips og råd til, hvordan du kan give dine kunder en god købsoplevelse! Husk, at nordiske kunder er loyale. Hele 7 ud af 10 forbrugere handler i en netbutik, som de har handlet i tidligere.

God produktinformation og billeder

Hele 74 % af de danske forbrugere mener, at gode produktbeskrivelser og billeder er vigtige, ved valg af netbutik ifølge årets e-handelsrapport. Brug lidt ekstra tid på dette, og giv kunderne de informationer, de har brug for til at tage en beslutning om køb. Et tip er at give lidt mere produktinformation ud over, hvad producenten giver – det betyder meget for mange kunder.

Prøv at trigge til impulskøb

20 % af alle køb på nettet er impulskøb, ifølge e-handelsrapporten. Du kan trigge til impulskøb, både når kunden allerede er i netbutikken eller ved gode tilbud via e-mail eller sociale medier.

Tilbyd relevante leveringsalternativer

E-handelsrapporten viser, at 70 % af kunderne mener, at antallet af leveringsalternativer er vigtige, når de vælger netbutik, og 64 % mener, at fragtprisen er vigtigst, når de skal vælge, hvordan de vil have deres varer leveret. Derfor er det vigtigt at have gode leveringsalternativer, der er relevante for dine kunder, samtidig med at de ikke kan prissættes for højt. Anvend eventuelt Black Friday og Cyber Monday til at teste flere leveringsalternativer for at se, hvad der passer til netop dine kunder.

Salgsargument på forsiden

I årets Mystery eShopper-undersøgelse* opfordres netbutikker til at anvende salgsargumentet på forsiden. Tilbyder du f.eks. fri fragt eller gratis returnering på Black Friday og Cyber Monday? Skriv det tydeligt på forsiden.

Giv dine kunder en god mobiloplevelse

Mobilen bliver mere og mere vigtig for danske forbrugere. Du har brug for gode mobiltilpassede sider, der giver kunderne mulighed for at søge efter produkter, have en enkelt filtrering og god information samt gøre det nemt at købe varer direkte fra mobilen. Næsten 1 ud af 4 anvender mobilen til at søge, inden de gennemfører købet fra en computer, men det er også vigtigt at skabe en god købsoplevelse via mobilen.

Leverancer til privatpersoner

*Mystery eShopper undersøgelsen Delivery Matters er en nordisk undersøgelse foretaget af Bring og Nordic eCommerce Knowledge. Undersøgelsen sætter ekstra fokus på logistikken set fra kundens side. Undersøgelsen er udarbejdet på baggrund af analyse af 100 nordiske butikker (15 danske, 70 svenske og 15 norske) og er tilgængelig til download på svensk.

Her finder du mere interessant læsning:
Enkle returer – direkte ved døren!
Hvordan vil årets julehandel på nettet se ud? Download årets julerapport.

Fakta om Black Friday og Cyber Monday

I USA er Black Friday, fredagen efter Thanksgiving, etableret som landets største shopping- og udsalgsdag og startskuddet til julehandelen. I de seneste år er mandagen efter, Cyber Monday, blevet e-handlernes modspil. Konceptet med Black Friday og Cyber Monday, som i år falder den 27/11 og 30/11, begynder nu også at blive stort i Danmark.