Hvor vil du logge ind?


Paradoks mellem convenience og bæredygtighed får Bring til at blande sig i miljødebatten igen: Fokus på grønnere pakkelevering

Danmark er ikke en all-round klimaduks som vi ofte hører. Tværtimod. Det skyldes i høj grad vores materielle forbrug, der ofte foregår via e-handel og kræver pakkelevering med transport fra A til B. En undersøgelse foretaget af Bring i 2019 viser, at information om miljøvenlig levering er stærkt undermineret i købssituationen og bliver trumfet af parametre som pris og hurtig levering. 

Bring og DK Company Online har kigget hinanden i øjnene og er blevet enige om, at der skal langt større fokus på grønnere pakkelevering i Skandinavien. Forbrugernes krav til billig og hurtig levering skal i højere grad udfordres af stigende krav til bæredygtige leveringsalternativer. Søren Hollensted Miené, Chief Executive Officer fra DK Company Online, udtaler: ”Det siger jo næsten sig selv, at vi alle, både virksomheder og forbrugere, bør tænke os om og med en fornuftig tilgang til tingene bør passe på vores omgivelser og miljøet.”

Men hvordan forener vi e-handlens ønske om at imødekomme forbrugernes leveringskrav med de stigende krav der er til bæredygtighed? Hos Bring ønsker vi at blande os i debatten og overføre vores grønne løsninger til samarbejdet med tusindvis af virksomheder. Du har hørt det før, men vi siger det igen; ”En fælles indsats er afgørende for, at vi kan løse de klimaudfordringer, vi uomtvisteligt står over for.”

Mennesker, bygninger og biler

”For os handler bæredygtighed både om mennesker, bygninger og biler. Vi arbejder bl.a. med at optimere ruter, uddanne vores chauffører i miljøvenlig kørsel og sikre, at vores bygninger får en miljøprofil tilsvarende vores nye solcelledrevne terminal i Greve. I starten af november sættes vores første elbil ind på Samsø, men det er fortsat vigtigt, at vi har fokus på selve modtageroplevelsen, hvis vi skal rykke på forbrugernes motivation til også at prioritere en mere bæredygtig levering” siger Per Buus, Salgsdirektør Bring

cobrand-mann-netthandel-sport-1023.jpg-PMM-01262
Frobrugerne vil gerne vælge bæredygtigt

Fra Bring er budskabet klart: Forbrugerne mangler ikke som sådan engagement i klimaet, men de mangler at få øjnene op for bæredygtige leveringsalternativer. Dem, som ikke får lov at komme til deres ret sammenlignet med f.eks. den populære same day delivery, der betyder færre pakker pr. bil.  Ifølge Søren Hollensted Miené, Chief Executive Officer fra DK Company Online, er det vigtigt med en transportpartner, der gør nethandler konkurrencedygtige på last mile og samtidig medtænker bæredygtige og agile løsninger. Her taler vi løsninger, der ikke må betyde højere fragtpriser for forbrugeren i sidste ende.      

Et utal af potentielle løsningsforslag

Spørgsmålet er, hvordan vi på et konkret niveau kan blive mere bæredygtige og tale tydeligere til e-handlernes og forbrugernes grønne samvittighed? Det er et stort spørgsmål, der lægger op til meget diskussion og et utal af potentielle løsningsforslag. I samarbejde med DK Company Online har vi gjort os mange overvejelser, som fortjener at se dagens lys:

  • Netbutikkerne skal være det vigtigste led mellem transportpartner og forbruger, når det handler om at kommunikere forbrugernes mulighed for bæredygtige valg i købssituationen
  • Medtænk bæredygtighed som et vigtigt parameter på lige fod med leveringstid og pris
  • Vis forskellen på CO2-udslip blandt leveringsalternativerne
  • Netbutikkerne skal gøre en indsats for at angive en specifik leveringsdato i købssituationen
  • Skab en mentalitetsændring blandt forbrugerne: En øget forudsigelighed, fleksibilitet og gennemsigtighed, hvad angår leveringen og forbrugernes valg i købssituationen, skal bidrage til, at de får samme convenience som de er vant til, eller en endnu bedre
  • En forbedret teknologi skal fremadrettet sikre færre retursendinger ved e-handel

04.11.19