Inden for de fleste brancher vil nordiske forbrugere stadig helst handle i en fysisk butik. Derimod foretrækker flere webrooming end showrooming, hvor man søger efter den ønskede vare på nettet, men handler offline. Hele 40 procent finder i dag, hvad de vil have på nettet, men de vælger alligevel at gå til en fysisk butik for at købe varen. Hvad skal du gøre for at få flere til at gennemføre købet online, og hvor ligger det største potentiale til flere køb? 

”Frequent shoppers” viser en enorm stigning i mobilkøb. Her er det vigtigt, at din e-handel er godt tilpasset til det.

Hvor ligger det største potentiale til flere køb?

Skab tryghed!

Adfærden er oftest baseret på usikkerhed hos forbrugeren. De oplever et behov for at se og mærke på varerne, men også for at få hjælp. Og det er der, du skal være klar, når kunden er i købemodus, ellers er der ikke lang vej til en fysisk butik.

Her er 3 tips til, hvad du kan gøre:

  • Hav tydelige og enkle returløsninger (let at finde information om returnering, en udfyldt returseddel i pakken og mulighed for at genbruge emballagen), så kunden føler sig tryg ved at prøve varen i hjemmet i stedet for i butikken. En enkel returløsning betyder ikke gratis retur. 
  • Vær tilgængelig med kundeservice, når folk faktisk handler (ikke kun mellem kl. 8 og 16). Chat er f.eks. en effektiv kanal til at vejlede og hjælpe kunder, når de er i din netbutik.
  • Vurderinger og anmeldelser fra andre kunder påvirker følelsen af tryghed. Gør det nemt for dine kunder at anmelde dine produkter, og gør dem til dine bedste ambassadører.


Vind den hyppige netshopper

Det gælder om at tilpasse netbutikken til den målgruppe, der er vigtig for dig. Bring Research viser, at der findes to vigtige shopping-typer:

1. Frequent shoppers: kvinder og mænd, der handler fysiske varer på nettet flere gange om måneden. De er oftest under 40 år.

2. Occasional shoppers: kvinder og mænd, der handler fysiske varer på nettet en gang i kvartalet eller mere. De er oftest over 40 år.

Frequent shoppers både søger og køber mere og mere via mobilen, og her ligger et stort potentiale til flere netkøb. En god mobiltilpasning er nøglen til succes for at få flere hyppige netshoppere til at gennemføre deres køb, og det samme gælder for enkle betalingsløsninger til mobilen. Occasional shoppers har mindre erfaring i at handle på nettet og har derfor behov for mere af den tryghedsskabende støtte under købeprocessen, der er beskrevet tidligere. Behovet for tryghed er lavere hos de hyppige netshoppere, men de er derimod mere utålmodige med hensyn til at vente på deres vare.

Vil have ville have varen med det samme

En almindelig årsag til at vælge en fysisk butik i stedet for en netbutik er, at forbrugeren vil have varen med det samme. For at få flere til at turde bestille online er det vigtigt at informere om leveringstider tidligt i købsprocessen og gerne tilbyde et hurtigt leveringsalternativ til dem, der ikke kan vente.

Få din kunde til at sælge for dig

Helt nye kunder, der aldrig har handlet i din netbutik, lytter meget til andre kunders meninger. Sørg derfor for, at dine eksisterende kunder kan vurdere og anmelde dine produkter – det er den faktor, der påvirker tryghedsfølelsen hos nye kunder mest i din netbutik.

Vil du have en opsummeret infographic, der viser, hvordan du får flere til at handle på nettet?