Hvor vil du logge ind?


10 gode råd til en bedre leveringsoplevelse

Vi har opsummeret årets Mystery eShopper undersøgelse Delivery Matters* med 10 gode råd til bedre kundeoplevelse omkring levering fra din netbutik.


Læs de gode råd her!

  1. Når du udformer dine hovedargumenter på startsiden (og andre sider), kan du eventuelt gøre argumenterne klikbare, hvor du forklarer dem yderligere. Hvis dit førende salgsargument eksempelvis er "Hurtig levering", er det godt, at kunden kan finde ud af, hvor hurtig den er. Vi så, at hastigheden for ekspresleverancer varierede fra 1-9 dage i årets testshopping.
     
  2. Tilbyd relevante leveringsalternativer ud fra, hvad der passer til din målgruppe, og de produkter du sælger, og det tidspunkt du sælger dem – med fokus på at gøre flere køb mulige.
     
  3. Lad kunden vælge mere selv! Lad eksempelvis eventuelt kunden vælge leveringsmåde i højere grad, og giv mulighed for selv at vælge udleveringssted. Prøv også, om du kan lade dine kunder vælge tidsvindue og indbæring, hvis du tilbyder hjemmelevering. Det er ting, der virkelig kan gøre kundens hverdag lettere.
     
  4. Gennemgå præsentationen af leverancen i check-out. En god retningslinje er, at kunden skal opfatte både leveringstid, leveringspris og leveringsmetode i check-out. Navnene på leveringsmåderne bør være letforståelige for kunden, men der bør også findes supplerende forklaringer i check-out på, hvad de indebærer. Hermed risikerer du ikke, at kunden forlader check-out for at søge information i leveringsbetingelserne og kommer væk fra købet, eller at kunden misforstår, hvad der indgår i leveringsmåden og bliver skuffet i leveringsøjeblikket.
     
  5. Test eventuelt prissætningen af dyrere leveringsmåder som tillæg i stedet for som totalpris i check-out, og se om det fører til højere konvertering. Overvej også, om prissætningen i check-out for forskellige leveringsmåder opleves logisk for kunden.
     
  6. Forsøg at gøre hjemmelevering mere forudsigelig for kunden – specielt hvis tidsvinduet er stort. Lad chaufføren give forvarsel om sin ankomst ved at ringe 20-30 minutter inden, (og fortæl om denne rutine i check-out). Så bliver udleveringen mere forudsigelig og en mere tryg oplevelse for kunden, og risikoen for at kunden misser modtagelsen af sin leverance bliver desuden mindre.
     
  7. Gør det så enkelt som muligt for kunden at returnere varen, og kommuniker tydeligt, hvordan det foregår – for alle de leveringsmåder du tilbyder – også forskellige typer hjemmelevering. Det giver kunderne tryghed, hvilket i sig selv kan generere øget salg. En fortrykt returetiket i pakken var det, der bidrog mest til en positiv kundeoplevelse. Det gjorde også returhåndteringen hurtigere.
     
  8. Et pænt pakkedesign bidrager til en god kundeoplevelse og kan give god reklame, men det er også vigtigt at få relevant information i pakken. Glem ikke at tænke på det – også ved større gods!
     
  9. Tilbyd sporing, så gennemsigtigheden mod kunden stiger. Og hvorfor ikke give kunderne en chance for at vurdere deres leveringsoplevelse, efter de har modtaget deres vare?
     
  10. Testshop i din egen netbutik og gem den kundekommunikation, som du får under købet. Test helst en leveringsmåde, der ikke er den mest almindelige fra din netbutik, da de af naturlige årsager er mindst indarbejdede. Kontroller eksempelvis, at den rigtige leveringstjeneste specificeret i ordrebekræftelsen, og at korrekte standardtekster for korrekt leveringsmåde anvendes i leveringsbekræftelser og adviseringer.

powered by Typeform


Her finder du mere interessant læsning:

Download rapporten om etablering af e-handel i Norge
Sådan vender du returforsendelser til din fordel

*Nordic eCommerce Knowlegde testshopper hvert år over 100 nordiske online butikker med metoden Mystery eshopper og samler resultaterne i en omfattende Mystery eshopper rapport. Delivery Matters er et supplerende bilag udelukkende fokuseret på leveringserfaring, udviklet i samarbejde mellem Nordic Knowlegde og Bring. Læs mere om Mystery eshopper her


Share on social media