Der er tre årsager til køb afbrydes

Der er ingen problemer med at lægge varer i indkøbskurven i en online butik. Problemet er, at fuldføre købet. 88 procent af de norske, 86 procent af de svenske og 83 procent af de danske forbrugere, der handler online fortæller at de har afbrudt køb, og forladt indkøbskurven lige inden handlen skulle gennemføres.

Ifølge en ny undersøgelse, foretaget af IPSOS MMI på foranledning af Bring, er der tre årsager til køb afbrydes:

  • jeg ville alligevel ikke have varen nu
  • fragtomkostningerne var for høje
  • jeg blev distraheret af noget andet

Undersøgelsen viser også, at der er forskelle mellem de nordiske lande, hvoraf de tre ovennævnte årsager er klassificeret som de vigtigste. I Danmark og Norge oplyser 5 ud af 10 kunder, at de fortryder og ikke ønsker at købe varen alligevel. For danskerne betyder høje fragtomkostninger mere end det gør for norske forbrugere. Svenskerne synes de tre årsager er lige vigtige. Flere svenskere end nordmænd og danskere angiver, at de har afbrudt køb på grund af tekniske problemer med den online butik de besøgte.

Afbrud af køb samt grunden hertil påvirkes af køn og alder. Mere end 9 ud af 10 i alderen 18-39 år siger, at de har afbrudt et køb i en online butik. I Norge siger 7 ud af 10 af forbrugere i alderen mellem 18-29 år, at de afbryder købet fordi de ombestemmer sig. Vi ser samme trend i Danmark, hvor det også er de yngste der afbryder købet fordi, de synes fragtomkostningerne er for høje. Generelt ser vi, at de yngre handler for et lavere beløb på nettet, og er mest opmærksomme på fragtomkostningerne.

Vi ser også, at dem med små børn afbryder købet fordi de blev distraheret af noget andet. 3 ud af 10 i alderen 30-39 år nævnte det samme. Forbrugere over 40 år afbryder færrest gange. Generelt er der flere kvinder end mænd der afbryder køb i Norden, og i Danmark ser vi den største forskel, hvor det er 9 ud af 10 kvinder, der afbryder køb mod 8 ud af 10 mænd.

Svenske forbrugere mellem 30-39 år afbryder flest køb og de vægter de tre vigtigste årsager lige meget. 4 ud af 10 svenskere i alderen 18-29 år oplyser, at de afbryder fordi de ombestemmer sig.

Sådan får du kunden til at gennemføre transaktionen

Du skal finde ud af hvem din målgruppe er og sørge for, at have en løsning der gør det nemt at kommunikere med dine kunder. For eksempel et pop-up tilbud kontrolleret af tid, vare eller af kundens alder og køn.

Det er meget vigtigt at få adgang til kundens e-mail så tidligt som muligt i købsprocessen, så du kan sende dem et relevant tilbud efter at de har afbrudt købet. Har du unge kunder i alderen 18-29 år kan du f.eks. tilbyde rabat på forsendelsen. Og har du kvinder som målgruppe, kan du tale med dem ved kassen og overbevise dem om, at det er hensigtsmæssigt at gennemføre købet.

Husk, at 3 ud af 10 mellem 30-39 år fortæller, at de blev forstyrret hvorfor købet blev afbrudt. Her ligger et potentiale i at få dem til at gennemføre transaktionen ved hjælp af god kommunikation lige efter købet er blevet afbrudt. En kurv med e-mail og et incitament til at gennemføre transaktionen lige nu, er en god metode.

Fakta om undersøgelsen

Bring gennemførte en undersøgelse om e-handel blandt et repræsentativt udsnit af forbrugerne i Norge, Sverige og Danmark, i alt 3.000 personer. Undersøgelsen blev gennemført i april af IPSOS MMI på vegne af Bring.

Leverancer til privatpersoner

Her finder du mere interessant læsning!

Levering fra netbutikken indenfor en time
Etablering i Norge