Sådan vinder du årets julehandel på nettet

Sådan vinder du årets julehandel på nettet

71% af alle danskere købte julegaver på nettet sidste år, men potentialet for webshopene er nu meget større end det. Det viser vores seneste e-handelsrapport ”Bliv klar til Black Friday og jul”.

I vores seneste e-handelsrapport fra Bring Research får du flere gode tips og råd til, hvordan du forbereder dig på julen.

Download rapporten

Det seneste år har hjemmekontor, rejseforbud og hensyntagen til at undgå smittespredning haft en stor indvirkning på skandinavisk handel. For mange fremstår e-handel nu som et mere trygt alternativ til at handle i fysiske butikker. Under 2020 handlede danskerne 61% af sine julegaveindkøb på nettet, og 39% handlede på nettet på grund af den nuværende pandemi.  

Præcis hvordan pandemien vil påvirke julehandlen i år er svært at spå om, men der er ikke meget, der tyder på, at væksten i e-handlen vil bremse lige med det samme. Alligevel nærmer e-handlens højsæson sig med hastige skridt, og mange vil udnytte de mange tilbud til at starte julegavehandlen. 

Potentiale for at øge julegavehandlen på nettet i 2021

Mange oplever tiden inden jul som hektisk. I stedet for en rolig og hyggelig tid sætter stressen ind, og listen over ting, der skal nås, bliver længere i takt med, at dagene frem til jul bliver færre. Det er ikke mindst julegaveindkøbene, som mange oplever som et stressende moment. De som i 2020 valgte at købe julegaver på nettet, undtagen på grund af pandemien, gjorde det for at spare tid og penge, og fordi det er fleksibelt og enkelt.

Hvad adskiller køb af julegaver på nettet fra andre typer af køb på nettet?

Der er især tre ting, der tydeligt adskiller køb af julegaver på nettet fra andre typer køb på nettet:

  • Flere vælger at handle i en webshop, som de normalt ikke handler i (60% i 2020).
  • Udvidet retur- og byttefrister er vigtigere omkring jul end på andre tider af året.
  • Leveringsalternativer som hjemme- og ekspreslevering samt tydelige tidsfrister er vigtigere i denne periode.
Pakker jul

Trygge kunder gennemfører julegavekøb på nettet

Der er flere grunde til, at kunderne er usikre på, om de skal købe julegaverne på nettet. De mest almindelige spørgsmål er:

  • Hvornår leveres min pakke?
  • Når pakken at komme inden jul?
  • Hvordan kan jeg bytte en julegave som er givet som gave?
  • Er der en kundeservice som hjælpe mig?
  • Hvordan fungerer det, hvis jeg vil returnere min vare?

For at øge julegavesalget skal webshoppene forstå og kende kundernes behov. Netop behovet for tryghed ved julegavehandlen er meget større end ved andre køb – både hvad angår selve varen, købsvilkår og leveringsalternativer, men også med hensyn til leveringstid og eventuel returnering.

Hvordan får du kunderne til at gennemføre købet?

Leveringsalternativer som hjemmelevering og hurtig levering er vigtigere omkring jul end resten af året. 80% af danskerne vil få julegaverne leveret hurtigt, både for at spare tid og sikre at julegaverne leveres i tide. Mange begynder ikke at købe julegaver før i december, så derfor er lovning om hurtig levering og tydelige oplysninger om, hvornår varen senest skal bestilles, gode salgsargumenter i julen. 

– Alle kunder spekulerer på, hvor lang tid det tager, fra de bestiller, til pakken er fremme. De vil have et tydeligt svar. Derfor er det vigtigt, at du giver tydelige oplysninger om de leveringsalternativer, du tilbyder, for at få flere til at gennemføre købet. Fortæl dine kunder, at du forstår deres problem ved at tilbyde relevante leveringsvalg, siger Per Buus, salgsdirektør hos Bring.

Muligheden for at bytte eller returnere varerne efter jul er også vigtige parametre. 80% af kunderne forventer udvidet frister for returnering under julehandlen, og både udvidet returneringsfrist og enkel returneringsmulighed (såsom en returetiket i pakken) kan være gode salgsargumenter, der får kunden til at gennemføre købet. 

Vores bedste tips og råd

  • Trygge kunder gennemfører julegavekøb.  
  • Hav udvidet returneringsfrist og nem returnering.
  • Muligheden for at bytte varer får dig til at skille dig ud fra andre webshops.
  • Luk ikke din webshop for julegavehandlen, før det er nødvendigt.
  • De rigtige leveringsalternativer kan øge dit salg.

Vil du vide mere om, hvad der er vigtigt for dine kunder, når de køber julegaver på nettet?

Download vores seneste e-handelsrapport "Bliv klar til Black Friday og jul".

Publiceret 11.11.2020
Sidst opdateret 09.06.2021