Sådan vinder du årets julehandel på nettet

Sådan vinder du årets julehandel på nettet

70% af alle danskere købte julegaver på nettet sidste år, men potentialet for webshopene er nu meget større end det. Det viser vores seneste e-handelsrapport ”Sådan vinder du årets julehandel på nettet”.

De seneste måneder har hjemmekontor, rejseforbud og hensyntagen til at undgå smittespredning haft en stor indvirkning på skandinavisk handel. For mange fremstår e-handel nu som et mere trygt alternativ til at handle i fysiske butikker.

Det er svært at spå om, hvordan det eksakt vil påvirke julehandlen, men der er ikke meget, der tyder på, at væksten i e-handlen vil bremse lige med det samme. Alligevel nærmer e-handlens højsæson sig med hastige skridt, og mange vil udnytte de mange tilbud til at starte julegavehandlen. 

Potentiale for at øge julegavehandlen på nettet i 2020 

Mange oplever tiden inden jul som hektisk. I stedet for en rolig og hyggelig tid sætter stressen ind, og listen over ting, der skal nås, bliver længere i takt med, at dagene frem til jul bliver færre. Det er ikke mindst julegaveindkøbene, som mange oplever som et stressende moment. De, der i 2019 valgte at købe julegaver på nettet, gjorde det for at spare tid og penge og for at slippe for at stå i kø.

Hvad adskiller køb af julegaver på nettet fra andre typer af køb på nettet?

Der er især tre ting, der tydeligt adskiller køb af julegaver på nettet fra andre typer køb på nettet:

  • Flere vælger at handle i en webshop, som de normalt ikke handler i.
  • Udvidet retur- og byttefrister er vigtigere omkring jul end på andre tider af året.
  • Leveringsalternativer som hjemme- og ekspreslevering samt tydelige tidsfrister er vigtigere i denne periode.
Pakker jul

Trygge kunder gennemfører julegavekøb på nettet

Der er flere grunde til, at kunderne er usikre på, om de skal købe julegaverne på nettet. De mest almindelige spørgsmål er:

  • Hvornår leveres min pakke?
  • Når pakken at komme inden jul?
  • Hvordan kan jeg bytte en julegave som er givet som gave?
  • Er der en kundeservice som hjælpe mig?
  • Hvordan fungerer det, hvis jeg vil returnere min vare?

For at øge julegavesalget skal webshoppene forstå og kende kundernes behov. Netop behovet for tryghed ved julegavehandlen er meget større end ved andre køb – både hvad angår selve varen, købsvilkår og leveringsalternativer, men også med hensyn til leveringstid og eventuel returnering.

Hvordan får du kunderne til at gennemføre købet?

Leveringsalternativer som hjemmelevering og hurtig levering er vigtigere omkring jul end resten af året. Kunderne vil både spare tid og føle sig sikre på, at julegaverne kommer frem i tide. Mange begynder ikke at købe julegaver før i december, så derfor er lovning om hurtig levering og tydelige oplysninger om, hvornår varen senest skal bestilles, gode salgsargumenter i julen. 

– Alle kunder spekulerer på, hvor lang tid det tager, fra de bestiller, til pakken er fremme. De vil have et tydeligt svar. Derfor er det vigtigt, at du giver tydelige oplysninger om de leveringsalternativer, du tilbyder, for at få flere til at gennemføre købet. Fortæl dine kunder, at du forstår deres problem ved at tilbyde relevante leveringsvalg, siger Per Buus, salgsdirektør hos Bring.

Muligheden for at bytte eller returnere varerne efter jul er også vigtige parametre. Kunderne forventer udvidede frister for returnering i julen, og både udvidet returneringsfrist og enkel returneringsmulighed (såsom en returetiket i pakken) kan være gode salgsargumenter, der får kunden til at gennemføre købet. 

Vores bedste tips og råd

  • Trygge kunder gennemfører julegavekøb.  
  • Hav udvidet returneringsfrist og nem returnering.
  • Muligheden for at bytte varer får dig til at skille dig ud fra andre webshops.
  • Luk ikke din webshop for julegavehandlen, før det er nødvendigt.
  • De rigtige leveringsalternativer kan øge dit salg.

Vil du vide mere om, hvad der er vigtigt for dine kunder, når de køber julegaver på nettet?

Download vores seneste e-handelsrapport.

2020.11.11