Rekordshopping på Black Friday i 2020
Aldrig tidligere har så mange skandinaviske forbrugere handlet på Black Friday som i 2020. Men handlede de mest i fysiske butikker eller i netbutikker?

2021-02-01
Aldrig tidligere har så mange skandinaviske forbrugere handlet på Black Friday som i 2020. Men handlede de mest i fysiske butikker eller i netbutikker?
2020 blev et år præget af coronapandemien og det har især påvirket den skandinaviske e-handel. Efter årets helt store handelsperiode Black Friday, gennemførte vi derfor en undersøgelse blandt de skandinaviske forbrugere, hvor vi undersøgte deres shoppingvaner.
Undersøgelsen viser, at antallet, der handlede på Black Friday i alle de tre skandinaviske lande, steg fra 2019 til 2020. Af de danske forbrugere svarede næsten halvdelen, at de handlede på Black Friday i 2020, sammenlignet med 47 % i 2019.
I undersøgelsen spurgte vi også, hvem de handlede til: købte de noget til dem selv og deres familie, eller købte de hovedsagelig julegaver? I 2020 svarede flere som året før, at de købte noget til dem selv eller familien snarere end julegaver.
Men hvor udnyttede forbrugere tilbuddene på Black Friday? Et spændende spørgsmål, når man tænker på det pandemiramte år, vi har haft. Undersøgelsen viser, ikke særligt overraskende, at den fysiske handel er gået ned, og at den foretrukne måde at handle på Black Friday i 2020 var i en netbutik.
Hvor handlede du på Black Friday? | Kun i fysiske butikker | Kun i netbutikker | Begge dele |
---|---|---|---|
2020 | 18% | 51% | 31% |
2019 | 22% | 51% | 27% |
Forbrugernes præferencer for at købe mere bæredygtigt og miljøbevidst er også blevet påvirket af pandemien. To af Nordens eksperter inden for e-handel, forbrugertendenser og bæredygtighed deler her deres syn på, hvordan de e-handlendes indstilling til mere bæredygtig e-handel har ændret sig i 2020.
Som tidligere år viser undersøgelsen fra 2020, at hovedparten af dem, der har udnyttede tilbud på Black Friday, købte varer, de allerede havde planlagt at købe i forvejen. Kun 1 ud af 10 svarede, at det meste af det, de købte, var varer de fandt, mens de allerede var inde i butikken eller netbutikken.
På spørgsmålet om hvor forbrugerne fandt de tilbud som de udnyttede, svarede de fleste, at de fandt dem ved at gå direkte til netbutikken for at lede efter interessante tilbud. Sammenlignet med 2019 er antallet, der fandt tilbud via Google eller en anden søgemaskine steget.
Selve leveringen er blevet en vigtigere del af købsoplevelsen for dem, der handler på nettet. 64 % af forbrugerne i Danmark svarede, at de foretrækker selv at hente pakken på et udleveringssted.
15 % svarede også, at de foretrækker hjemmelevering, hvilket er det næst mest populære leveringsalternativ. I 2020 fordoblet antallet af kunder, der valgte hjemmelevering, når de handlet på nettet
Udleveringssted | Pakkeboks | Postkasse | Hjem om dagen | Hjem om aften | Øvrigt |
---|---|---|---|---|---|
64% | 8% | 6% | 15% | 1% | 6% |
Når det handler om at modtage pakkerne, købt på Black Friday, så var 8 ud af 10 tilfredse med leveringen. Så selvom der var et enormt pres på logistikaktørerne i perioden, med rekord mange pakker, er det lykkes for aktørerne på markedet at gøre kunderne tilfredse.
Hvordan kan du udnytte denne statistik? Der findes et stort potentiale for at øge dit salg på Black Friday. Her kommer nogle tips, der kan hjælpe:
Er du nysgerrig efter, hvordan resultatet fra Black Friday ser ud i vores nabolande?
Download en seneste udgave af vores forbrugerundersøgelse Bring Research for mere værdifuld indsigt om de skandinaviske e-handlende.