Rekordshopping på Black Friday i 2020

Rekordshopping på Black Friday i 2020

Aldrig tidligere har så mange skandinaviske forbrugere handlet på Black Friday som i 2020. Men handlede de mest i fysiske butikker eller i netbutikker?

2020 blev et år præget af coronapandemien og det har især påvirket den skandinaviske e-handel. Efter årets helt store handelsperiode Black Friday, gennemførte vi derfor en undersøgelse blandt de skandinaviske forbrugere, hvor vi undersøgte deres shoppingvaner.

  • Valgte flere at handle hjemme fra sofaen i 2020?
  • Hvad købte de?
  • Og hvilken leveringsmåde foretrak de?

Flere og flere handler på Black Friday

Undersøgelsen viser, at antallet, der handlede på Black Friday i alle de tre skandinaviske lande, steg fra 2019 til 2020. Af de danske forbrugere svarede næsten halvdelen, at de handlede på Black Friday i 2020, sammenlignet med 47 % i 2019.

I undersøgelsen spurgte vi også, hvem de handlede til: købte de noget til dem selv og deres familie, eller købte de hovedsagelig julegaver? I 2020 svarede flere som året før, at de købte noget til dem selv eller familien snarere end julegaver.

 

Nettet – det foretrukne valg

Men hvor udnyttede forbrugere tilbuddene på Black Friday? Et spændende spørgsmål, når man tænker på det pandemiramte år, vi har haft. Undersøgelsen viser, ikke særligt overraskende, at den fysiske handel er gået ned, og at den foretrukne måde at handle på Black Friday i 2020 var i en netbutik.

Hvor handlede du på Black Friday? Kun i fysiske butikker Kun i netbutikker Begge dele
2020 18% 51% 31%
2019 22% 51% 27%

Forbrugernes præferencer for at købe mere bæredygtigt og miljøbevidst er også blevet påvirket af pandemien. To af Nordens eksperter inden for e-handel, forbrugertendenser og bæredygtighed deler her deres syn på, hvordan de e-handlendes indstilling til mere bæredygtig e-handel har ændret sig i 2020.

Få impulskøb

Som tidligere år viser undersøgelsen fra 2020, at hovedparten af dem, der har udnyttede tilbud på Black Friday, købte varer, de allerede havde planlagt at købe i forvejen. Kun 1 ud af 10 svarede, at det meste af det, de købte, var varer de fandt, mens de allerede var inde i butikken eller netbutikken.

På spørgsmålet om hvor forbrugerne fandt de tilbud som de udnyttede, svarede de fleste, at de fandt dem ved at gå direkte til netbutikken for at lede efter interessante tilbud. Sammenlignet med 2019 er antallet, der fandt tilbud via Google eller en anden søgemaskine steget.

Kvinde sidder i vinduet med en iPad

De fleste henter selv pakken

Selve leveringen er blevet en vigtigere del af købsoplevelsen for dem, der handler på nettet. 64 % af forbrugerne i Danmark svarede, at de foretrækker selv at hente pakken på et udleveringssted.

15 % svarede også, at de foretrækker hjemmelevering, hvilket er det næst mest populære leveringsalternativ. I 2020 fordoblet antallet af kunder, der valgte hjemmelevering, når de handlet på nettet

Udleveringssted Pakkeboks Postkasse Hjem om dagen Hjem om aften Øvrigt
64% 8% 6% 15% 1% 6%

Når det handler om at modtage pakkerne, købt på Black Friday, så var 8 ud af 10 tilfredse med leveringen. Så selvom der var et enormt pres på logistikaktørerne i perioden, med rekord mange pakker, er det lykkes for aktørerne på markedet at gøre kunderne tilfredse.

81% af forbrugerne var tilfredse med leveringen på Black Friday.
Hele 81% af de danske forbrugere var tilfredse med leveringen på Black Friday.

Opsummering

Hvordan kan du udnytte denne statistik? Der findes et stort potentiale for at øge dit salg på Black Friday. Her kommer nogle tips, der kan hjælpe:

  • Forbered dig i god tid inden Black Friday, og find en god strategi for din butik. Flere og flere kunder vælger at handle og udnytte tilbuddene på Black Friday.
  • Differentier din markedsføring, så den ikke kun handler om at købe julegaver. Statistikken viser, at de fleste kunder køber noget til dem selv og familien på Black Friday.
  • De fleste danskere handler på nettet på Black Friday, så sørg for, at din netbutik er klar. Sikre dig at alle dine tilbud er synlige, og at din netbutik er teknisk klar til den stigende trafik, der kan komme.
  • De fleste, der handler på Black Friday, har allerede i forvejen planlagt, hvad de vil købe, så sørg for at kommunikere dine tilbud ud i god tid inden Black Friday.
  • Tilbyd flere forskellige leveringsalternativer, så kunderne ikke afbryder købet, fordi de ikke finder den løsning, der passer dem. 

Er du nysgerrig efter, hvordan resultatet fra Black Friday ser ud i vores nabolande?

Vil du vide mere om de skandinavisk forbrugeres shoppingvaner?

Download en seneste udgave af vores forbrugerundersøgelse Bring Research for mere værdifuld indsigt om de skandinaviske e-handlende.

2021-02-01